اگر فکر می کنید که نمک برای سلامتی مضر است باید بدانید که مزایایی هم در اضافه کردن مقدار کمی نمک به رژیم غذایی افراد وجود دارد. در این نوشتار به بررسی فواید نمک برای بدن می‌پردازیم.

نمک و سلامتی

فواید نمک برای بدن

نمک، نقش مهمی در انقباض عضلات داشته و حاوی مواد مغذی است که برای شما حیاتی است. نمک غالباً به صورت املاح، همراه با مواد غذایی وارد دستگاه گوارش می شود. پس از ورود به گردش خون و گذر از منافذ نسبتاً گشاد مویرگی وارد آب بین سلولی می شود و در مجاورت سلول ها قرار می گیرد. این مواد معدنی در آب به صورت یون در می آیند. نمک طعام در آب بدن کمتر به صورت مولكول بدون بار یافت می شود.

نمک در حد اعتدال در رژیم غذایی شما بسیار مهم است زیرا:

1) نمک به حفظ آب در بدن کمک می کند. بدن ما به الکترولیت ها، از جمله نمک، برای کمک به انجام تکانه های الکتریکی که بسیاری از وظایف بدن ما را کنترل می کنند، نیاز دارد. الکترولیت ها درفرآیند مکانیزم تشنگی باعث مصرف مقادیر کافی آب می شوند. با استفاده از این آب، کلیه های ما قادر به نگه داشتن مقدار مناسب از الکترولیت ها در جریان خون هستند. میزان آب بدن ما می تواند در حفظ فشار خون تاثیر بگذارد. هرگز فکرکرده اید چرا بسیاری از کافه ها و رستوران ها، تنقلات شور افتخاری ارائه می کنند؟ آنها شما را تشنه و مایل به خرید نوشابه های بیشتر می کنند!

2) نمک برای اعصاب مهم است. زیرا نمک، انقباض عضله را تحریک می کند. همچنین به جلوگیری از گرفتگی ماهیچه ها نیزکمک خواهد کرد. نمک، کلسیم و دیگر مواد معدنی را در جریان خون نگه داشته و غدد فوق کلیوی را تحریک می کند. نمک در پیشگیری از گرمازدگی در طول ماه های گرم تابستان بسیارمهم است.

3) نمک شامل مواد مغذی حیاتی برای دستگاه گوارش است. نمک، نقش مهمی در روند هضم و جذب بازی می کند. نمک، یک آنزیم بزاقی را در دهان به نام آمیلاز فعال می کند. در این مرحله، نمک اجازه می دهد تا جوانه های چشایی شما طعم مواد غذایی را احساس کند. نمک هم نقش مهمی در هضم غذا با کمک به تجزیه غذا ایفا می کند. نمک همچنین اسید هیدروکلریک ایجاد می کند. اسید هیدروکلریک یک ماده مترشحه هضم کننده بسیار مهم است که ایجاد خطوطی در دیواره معده می کند. نمک در واقع به بدن برای هضم غذا کمک می کند.

4) نمک به عنوان یک هیپنوتیسم طبیعی از ریزش بزاق در حین خوابیدن جلوگیری می کند و برای تنظیم خواب مهم است.

5) کمبود سدیم یک بیماری است. لذا کمبود سدیم می تواند منجر به شوک شود. مهم ترین منبع تامین کننده سدیم بدن، نمک موجود در مواد غذایی است.

6) خارج کردن اسیدیته زیادی که در بدن به وجود آمده است.

7) درحفظ تعادل مقدار قند خون موثر است. نمک، قسمتی از درمان بیماران دیابتی می باشد.

8) استفاده از نمک بر روی زبان، موجب توقف سرفه های خشک می شود.

9) نمک برای ساخت استخوان مهم است. یکی از مهم ترین دلایل پوکی استخوان کمبود نمک و آب می باشد.

10) نمک یک آنتی هیستامین طبیعی می باشد و در بیماری زکام و سینوزیت بسیار مفید است.

11) بیشترین اثر مفید نمک، ثابت کردن ضربان غیر عادی قلب است و به تنظیم فشارخون کمک می کند.