کاهش سکته های قلبی و مغزی با کاهش مصرف نمک

کاهش سکته های قلبی و مغزی با کاهش مصرف نمک

غذای کم نمک و کاهش سکته های قلبی و مغزی یکی از نکاتی است که پزشکان همو.اره روی آن تاکید می‌کنند. سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بر مصرف کمتر نمک برای کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی تاکید کرد. دکتر زهرا عبدالهی گفت: مطالعات نشان داده است. کاهش حدود ۶ گرم نمک دریافتی روزانه باعث کاهش ۲۴ درصدی سکته مغزی و کاهش ۱۸ در صدی بیماری عروق کرونر می شود.اینکه آیا رژیم غذایی کم نمک فشار خون را کاهش می‌دهد را به صورت کامل در یک مقاه شرح داده ایم. با کاهش ۲۵ درصدی مصرف نمک، ریسک بیماری های قلبی عروقی به میزان ۲۵ درصد کاهش می یابد.

آیا غذای کم نمک و کاهش سکته صحیح است؟

مسلما کم کردن مواد معدنی مانند نمک و سدیم در برنامه عذایی موجب جلوگیری از بروز بیماری ها خواهد شد. غذای کم نمک و کاهش سکته نیز یک اصل ثابت شده است. نمک زیاد موجب افزایش فشار خون می‌شود. این مشکل نیز می‌تواند بیماری هایی مانند سرطان و سکته های قلبی و مغزی را بروز دهد. از نظر علمی نیز این حرف درست است. متاسفانه امروزه به علت استفاده از غذاهای فست فود، فراوری و … میزان استفاده از نمک در برنامه غذایی به طرز چشمگیری افزایش یافته است. از این رو اغلب در سنین کم دچار مشکلاتی مانند سکته می‌شوند.

استفاده از موادی مانند چیپش، پفک و انواع ترشی و شور موجب بروز بیماری می‌شود. با تغذیه سالم این مشکلات نیز به حداقل خواهد رسید. غذای مناسب بعد از سکته مغزی و قلبی نیز باید کم نمک باشد. در غیر این صورت فرد دوباره دچار حمله های بعدی خواهد شد.

غذای کم نمک برای جلوگیری از سکته

غذای کم نمک و کاهش سکته های قلبی و مغزی یکی از نکاتی مهم در برنامه غذایی است. زیرا این ماده باید در حد مجاز استفاده شود. امروزه در نان از جوش شیرین استفاده می‌شود. این ماده دارای سدیم است. در نتیجه می‌تواند میزان سدیم را در بدن افزایش دهد. در واقه شما با مصرف تنها نان می‌توانید از این ماده معدنی به میزان لازم برخوردار شوید. سکته های قلبی و مغزی در اثر بیشتر شدن سدیم و نمک در بدن اتفاق می‌افتند. غذاها با نمک کمتر یکی از سالم‌ترین تغذیه ها در دنیا شناخته شده اند.

در کشورهای مختلف میزان مصرف نمک بسیار کمتر از ایران است. به همین دلیل بیماری هایی مانند سکته نیز در حال افزایش هستند. در صورتی که در گذشته چنین آماری وجود نداشت. افزایش وزن و چاقی نیز در اثر مصرف بیش از حد نمک و چربی بروز می‌کند.

تغذیه مناسب با مصرف نمک به میزان کم

تغذیه مناسب با مصرف نمک به میزان کم یکی از اصولی ترین نوع تغذیه محسوب می‌شود. از این رو باید به این توصیه پزشگان عمل شود. حتی برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف نمک در دوران کودکی موجب بروز سکته در سن کم خواهد شد. در واقع نباید هیچ ماده ای یش از حد لازم برای بدن استفاده شود. تمامی مواد غذایی برای بدن مفید هستند. اما مصرف آن ها باید در حد مجاز باشد.