شرح کامل عوارض مصرف نمک ناخالص

شرح کامل عوارض مصرف نمک ناخالص

عوارض مصرف نمک ناخالص در این مقاله به صورت کامل شرح داده خواهد شد. زهرا عبدالهي نسبت به مصرف زياد نمک و تاثير آن بر فشار خون هشدار داد و گفت: مصرف زياد نمک يکي از مهمترين دلايل فشار خون بالا در کشور است. وي ادامه داد: فشار خون بالا از مهمترين علل بيماري‌هاي قلبي عروقي است. سازمان جهاني بهداشت اعلام کرده مصرف نمک بايد کمتر از 5 گرم (کمتر از يک قاشق چاي‌خوري) باشد. در حالي که در کشور ما متوسط مصرف نمک 12-10 گرم در روز است. با استفاده از  مقاله تشخیص ناخالصی نمک می‌توانید به راحتی این نوع نمک را تشخیص دهید.

نظرات کارشناسی در مورد عوارض مصرف نمک ناخالص

مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با بيان اينکه علاوه بر کاهش مصرف نمک، ميزان يد موجود در نمک و کيفيت و سلامت نمک مصرفي نيز حائز اهميت است. افزود: يد يکي از ريزمغذي‌هاي ضروري است که بدن براي ساختن هورمون‌هاي تيروئيد به آن نياز دارد. اين هورمون‌ها براي تکامل و عملکرد طبيعي بدن، مغز و دستگاه عصبي، حفظ گرماي بدن و توليد انرژي ضروري هستند.

از آنجا که منابع غذايي حاوي يد بسيار محدود هستند. مصرف نمک تصفيه يددار به منظور جلوگيري از عواقب وخيم و برگشت‌ناپذير کمبود يد تاثیر دارد. این عواقب شامل گواتر، هيپوتيروئيديسم، کرتينيسم، اختلال در توليد مثل، مرگ و مير دوران کودکي، سقط، مرده‌زايي، عقب افتادگي ذهني و رواني، اختلالات حرکتي و … هستند.

عبدالهي در مورد بهترين نوع نمک گفت: بهترين نمک خوراکي محصولي است که داراي مشخصه تصفيه بلور مجدد است. و رنگ آن کاملاً‌سفيد، دانه‌بندي آن کروي شکل، يددار و داراي مهر استاندارد، مجوز بهداشت و از کارخانجات معتبر باشد. اين نوع نمک فاقد هر گونه ناخالصي است.

وي ساده‌ترين روش براي تشخيص نمک داراي ناخالصي را حل کردن يک قاشق غذاخوري نمک در يک ليوان آب دانست. وی گفت: در صورتي که در ته ليوان رسوبي تشکيل نشود. مي‌توان اميدوار بود که اين نمک فاقد ناخالصي بوده و سالم است. البته روش کامل‌تر، آزمايش نمک در آزمايشگاه‌هاي مجهز است. یکی از عوارض مصرف نمک ناخالص، ابتلا به انواع بیماری ها است.

ناخالصی های موجود در نمک چه هستند؟

مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در مورد ناخالصي‌هاي نمک افزود: ناخالصي‌هاي نامحلول نمک را ميتوان شامل شن، خاک، بقاياي موجودات زنده و مواد آلوده‌کننده که جهت استخراج نمک از معادن استفاده مي‌شود نام برد. که بطور مثال گل و لاي، يکي از ناخالصي‌هاي موجود در نمک به ميزان 3 تا 8 درصد است. وي ادامه داد: مصرف مستمر اين ميزان ناخالصي در نمک‌هاي غير تصفيه، مشکلات و بيماري‌هاي جسمي را به همراه دارد.

به گفته عبدالهي ناخالصي‌هاي محلول نيز شامل سختي (کلسيم و منيزيم) سولفات و فلزات سنگين نظير سرب، جيوه، آرسنيک، کادميوم و ساير املاح سنگين است. وي کادميوم، مس و جيوه را از فلزات سنگين موجود در نمک غير تصفيه عنوان کرد. وی يادآور شد: اين مواد خاصيت سرطان‌زايي دارند و عوارضي نظير کوتاهي قد، تهوع، استفراغ، کم خوني، ضايعات پوستي، آسيب ديدن مو، ناخن، استخوان‌ها، مراکز عصبي، کبد، غدد و طحال را به دنبال دارند.

وي عمده ترين ناخالصي موجود در نمک را سولفات کلسيم يا همان گچ معرفي کرد و ادامه داد: به دليل سفيد بودن، گچ قابل تشخيص از اصل نمک نيست و در صورت مصرف نمک غير تصفيه اين ماده به مقدار زياد وارد بدن مي‌شود. عوارض مصرف نمک ناخالص تنها محدود به افزایش فشار خون نیست.

طعم نمک‌های غير تصفيه و ناخالص

به گفته عبدالهي، طعم نمک‌های غير تصفيه هم به خاطر داشتن، ميزان قابل توجهي منيزيم که طعم تلخ دارد با نمک تصفيه‌شده متفاوت است.مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت يکي از مشکلات اساسي که در اثر مصرف نمک تصفيه نشده را اختلال در عملکرد کليه‌ها دانست و افزود: کليه‌ها مسئول دفع مواد سمي از بدن هستند و تجمع اين مواد به مرور زمان، باعث ايجاد سنگ شده و به بافت کليه آسيب مي‌رساند. وي تأکيد کرد: جيوه باعث شکل‌گيري جنين ناقص الخلفه در زنان باردار مي‌شود و از اين لحاظ خطراتي را به همراه دارد.

وي يادآور شد: مس يکي از عناصر ضروري براي بدن انسان مي‌باشد ولي بايد توجه داشت که مقدار مس موجود در نمک‌ها به چه ميزان است.

عبدالهي تأکيد کرد: نمک‌هايي که با اسامي نمک دريا، نمک شفا و نمک طبيعي عرضه مي‌شوند مجوز توليد و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند و فاقد استانداردهاي لازم هستند چرا که اين نمک‌ها يد کافي ندارند و به هيچ وجه نمي‌توانند نياز بدن به يد را تامين کنند. همچنين ناخالصي‌هاي زيادي دارند که سلامت مصرف کننده را به خطر مي‌اندازد.