در روسیه نزدیک به مرز آسیا و اروپا در شهر یکاترینبورگ، غارهای نمکی با طرح های عجیب و خارق العاده ای وجود دارد. منظره‌هایی که این معادن دارند عجیب و حیرت انگیز است و بخش شگفتی آفرین دیگری از طبیعت را نشان می دهد. اغراق نیست اگر این معدن نمک را عجیب ترین معدن نمک دنیا بنامیم. مردم محلی این معدن را معدن روانگردان می‌نامند و به شوخی می‌گویند گردشگران این معدن نیازی به روانگردان ندارند چرا که طرح و نقش این معدن کار روانگردان را برایشان انجام می‌دهد.

عجیب ترین معدن نمک جهان در یکاترینبورگ

 

معادن نمک روانگردن چند فوت زیر شهر یکاترینبورگ در روسیه قرار دارند. الگو های پر آب و تاب و رنگارنگی بروی دیوار های این غار به نظر می‌آید کار دست انسان است. در حالی که این رنگ و طرح ها کاملا طبیعی و حاصل لایه هایی از کارنالیت است. کارنالیت ماده ای معدنی است که می‌تواند زرد، سفید، آبی یا قرمز باشد. این ماده باعث ایجاد چنین طرح‌هایی با چرخش های رنگی در سنگ ها می‌شود. این چرخش‌های رنگی در سنگ‌ها و تنوع رنگ‌های موجود در آنها تصاویر بی‌بدیلی را ایجاد می‌کنند که می‌توانند ساعتها چشم هر بازدیدکننده‌ای را به خود خیره کنند.

 

عجیب ترین معدن نمک جهان یک گالری هنری است!

اگر تصاویر معدن نمک یکاترینبورگ را در این صفحه مشاهده کنید، قطعاً با ما هم نظر خواهید شد که این معدن بیش از آنکه یک معدن نمک باشد، به یک گاری هنری شبیه است. گالری که همتایی در جهان ندارد. طی میلیون‌ها سال است با خشک شدن دریای شور، ذخایر معدنی رودخانه‌های رنگی روی دیواره‌های این معدن متروکه نمک، این نقش و نگارهای زیبا را ایجاد کرده‌اند.

نقش و نگارهای جذاب در عجیب ترین معدن نمک جهان

نقش و نگارهای جذاب در عجیب ترین معدن نمک جهان

تنها از بخش بسیار کوچکی از این معدن نمک در حال بهره‌برداری هستند. بخش اعظم تونل های پر پیچ و خم طویل معدن نمک که طول برخی از آنها بیش از چندین کیلومتر است اکنون تقریباً متروکه شده اند و تنها با مجوز دولت قابل دسترسی هستند.

البته که بازدید از این مکان در شرایطی که روشنایی تونل‌های تو در توی این معدن فراهم نشده است و نیز در شرایطی که هوای معدن پر از ذرات ریز نمک است و موجب خشکی گلو می‌شود، بسیار سخت است. با این حال یک عکاس جوان روسی به نام میخائیل میشاینیک، مدت 20 ساعت در این شرایط عجیب ترین معدن نمک دنیا تنها به گردشگری و عکسبرداری پرداخته است. عکسهای این صفحه نیز از آثار اوست.

عجیب ترین معدن جهان در یکاترینبورگ روسیه

 

امکان بازدید از عجیب ترین معدن جهان

این معدن نمکی در واقع یک جاذبه گردشگری نیست و ورود به آن فقط با دریافت مجوزهای خاصی از دولت امکان پذیر است. اما به فرض اینکه کسی مجوز بازدید داشته باشد یا بخواهد بدون داشتن مجوز از این معدن بازدید کند با مشکلات عدیده‌ای روبروست که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • عدم وجود روشنایی در مسیر تونل های معدن که برخی تا کیلومترها طول دارند
  • احتمال نشت گازهایی مانند متان، سولفید هیدروژن و دی اکسید کربن
  • خطر ریزش
  • خطر انعقاد خون
  • احساس تشنگی شدید به دلیل وجود ذرات نمک در هوا