در این نوشتار ابتدا به بطور خلاصه دلایل اهمیت حفظ تعادل در PH بدن را فهرست کرده و سپس به بررسی رابطه نمک با PH بدن خواهیم پرداخت.

رابطه نمک و PH

 

اهمیت حفظ تعادل در PH بدن

PH بدن باید همیشه در حالت متعادل (خنثی) باشد. میزان متعادل PH بدن تقریبا 7.2 است. هنگامی که  PHبدن، بیش از حد اسیدی و یا بیش از حد قلیایی باشد، عملکرد طبیعی فیزیولوژیکی کاهش می یابد. در این شرایط نامتعادل:

  • اندام‌های بدن (کلیه ها، کبد، مغز و…) به صورت کارآمد کار نمی‌کنند.
  • آنزیم ها و کاتالیزورهای بدن به تغییرات  PH بسیار حساس هستند و اکثرا هنگام تغییر PH، بیشتر فعالیت هایشان از بین می رود.
  • درهنگام متغیر بودن PH، سلول های سیستم ایمنی قادر به محافظت از بدن نیستند.
  • عدم تعادل در PH بدن می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌هایی نظیر سرطان، پوکی استخوان و کاندیدا (نوعی بیماری قارچی) شود.
  • تعادل هورمونی بدن از بین می‌رود.

بطور کلی می‌توان گفت: در واقع اگر PH متعادل نباشد، هیچ بخشی از بدن کارآمد نخواهد بود.

رابطه نمک با PH بدن

تأثیری که نمک بر PH بدن دارد می‌تواند با توجه به نوع نمک متفاوت باشد. برای مثال نمک تصفیه شده که فقط حاوی سدیم و کلرید است، PH بدن را به سمت اسیدی بودن سوق می دهد. این در حالی است که فاکتور PH مهمترین دلیل مصرف نمک تصفیه نشده است. 

مواد غذایی که ما می خوریم می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر PH داشته باشد. به طور کلی، غذاهایی که با نمک تصفیه شده درست میکنند بی‌بهره از تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌های سالم، بدن را به سمت اسیدی شدن سوق می‌دهند. این غذاها فاقد مواد معدنی کافی هستند. این در حالی است که مواد معدنی یکی از مواد قلیایی کننده در بدن هستند. با توجه به رژیم غذایی ضعیف، امروزه بسیاری از مردم کمبود مواد معدنی دارند. کمبود مواد معدنی، اغلب با PH پایین (7.0) همراه است.

در نمک تصفیه شده هیچ یک از مواد معدنی وجود ندارد، در حالی که نمک تصفیه نشده با مواد معدنی غنی شده است. در واقع، تمام غذاهای تصفیه شده (از جمله شکر تصفیه شده، آرد، روغن، و…) کمبود مواد معدنی، ویتامین ها و آنزیم‌ها را به همراه دارند. هنگامی که ما این غذاهای غیر طبیعی را مصرف می‌کنیم، بدن ما باید از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌های اندوخته‌شده خود برای تجزیه غذا استفاده کند. با گذشت زمان، این امر منجر به کمبود مواد مغذی و بیماری مزمن می‌شود. علاوه بر این، مصرف غذای غیر طبیعی باعث ایجاد اسیدیته در بدن می‌شود.

نمک تصفیه نشده و نمک دریا و PH بدن

همان طور که میدانید نمک تصفیه نشده دارای انواع مواد معدنی در کنار ترکیب اصلی نمک (سدیم و کلرید) است. نمک دریا نیز غنی از انواع مواد معدنی ضروری مانند روی، آهن، فسفر، منگنز، منیزیم، پتاسیم و ید است. این نوع نمک‌ها به دلیل وجود مواد معدنی مختلف می‌توانند موجب تقویت ایمنی بدن شوند. علاوه بر این، خاصیت قلیایی نمک دریا و نمک تصفیه نشده موجب کاهش PH بدن و جلوگیری از عفونت های باکتریایی و ویروسی می‌شود.