.دریاچه نمک مرده (بحر المیت) نام دریاچه ای است که بین کشور فلسطین و کشور اردن قرار دارد. بعضی نام های دیگر این دریاچه «دریای مرده»، «دریاچه اسفالت (رفت معدنی)»،  «دریاچه نمک» و «دریای شیطان» است. مواد معدنی فروان محلول در آب این دریاچه  که ان را ده مرتبه شورتر از آب اقیانوس‌ها قرار داده اجازه حیات به هیچ موجودی بجز تعدادی باکتری‌های خاص نمی‌دهد. دقیقاً به همین دلیل است که نام این دریاچه را بحر المیت به معنای دریای مرده گذاشته‌اند. این دریاچه در پایین‌ترین بستر خشکی‌های سیاره ما قرار دارد یعنی چیزی در حدود 1300 متر پایین تر از سطح دریا!

دریاچه نمک مرده

جاذبه‌های گردشگری دریای مرده

جاذبه‌های گردشگری دریاچه نمک مرده را می‌توان به موارد ذیل خلاصه کرد:

1. شناور شدن روی آب دریاچه

غلظت مواد معدنی و نمک در آب دریای مرده به قدری زیاد است که شنا کردن در این دریاچه بیشتر شبیه شناور شدن است تا شنا کردن. این موضوع یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های گردشگری این دریاچه است. این غلظت به حدی است که کسی نمی‌تواند در زیر آب این دریاچه شنا کند و آب دریاچه بدن افراد به سمت سطح آب هل می‌دهد.

جاذبه گردشگری دریای مرده :: شناور شدن روی دریای نمک

جاذبه گردشگری دریای مرده :: شناور شدن روی دریای نمک

 

2. اشکال نمکی دریای مرده

دریاچه نمک مرده فقط از آب رودخانه اردن تغذیه می‌شود و هیچ مخرجی ندارد، بنابراین نمک ورودی به این رودخانه انباشته می‌شود و اشکال نمکی بسیار جذابی را تشکیل می‌دهد. دلیل دیگر جذابیت این اشکال، وجود املاح بسیار متنوع از جمله منگنز، کلیسیم، پتاسیم و سولفور است که شمار آنها را به 235 نوع تخمین می‌زنند. همین امر موجب می‌شود کریستال‌های حاصل از املاح این دریاچه عجیب و شگفت‌انگیز به نظر برسد.

جاذبه گردشگری دریای مرده : بلورهای نمکی خاص

جاذبه گردشگری دریای مرده : بلورهای نمکی خاص

 

3. حمام آفتاب در کنار دریاچه

آب و هوا و میزان تابش نور آفتاب در کنار دریاچه نمک مرده به گونه‌ای متناسب است که می‌توان ساعت‌ها در ساحل این دریاچه زیر نور آفتاب خوابید اما دچار آفتاب سوختگی نشد. میانگین دمای هوا در این منطقه در طول سال بین 16 تا 37 درجه است و میزان بارندگی در این منطقه نیز بسیار کم است.

جاذبه گردشگری دریای مرده : حمام آفتاب

جاذبه گردشگری دریای مرده : حمام آفتاب

4. خواص درمانی و دارویی دریاچه نمک مرده

چشمه‌های سالم آب معدنی و همچنین استراحتگاه های اطراف دریاچه نمک مرده از مقاصد گردشگری محسوب می‌شود. زیرا عقیده بر آن است که آب معدنی این دریاچه اثر شفا بخش دارد.

اسراییلی‌ها مواد معدنی موجود در آب این دریاچه را استخراج می‌کنند و به مصرف ساخت دارو، کود و لوازم آرایشی می‌رسانند و در بازارهای جهانی به قیمت خوبی می‌فروشند.

 

کوچک شدن دریاچه نمک مرده

دانشمندان اخطار داده اند که این دریاچه رو به خشک شدن است و در سال‌های اخیر از محدوده آب های آن بسرعت کاسته می‌شود. در طی 50 سال گذشته سطح آب این دریاچه حدود 80 فوت تنزل داشته و تقریبا یک سوم از حجم آن کاسته شده است.

پایین بودن این دریاچه سبب می شود که اب نتواند به خارج جریان پیدا کند ولی تنها می تواند بخار شود که لاجرم مواد معدنی با غلظت زیاد را از خود بجای می گذارد. بر طبق یک محاسبه روزانه حدود 7 میلیون تن از اب این دریاچه بخار می شود.

با اینکه کشورهای اسرائیل و اردن، حوضچه‌های وسیعی برای تبخیر آب و استخراج فسفات‌های گران‌قیمت این دریاچه ایجاد کرده‌اند، اما می‌توان گفت که علت اصلی خشک شدن و کوچک شدن این دریاچه، کم آب شدن رودخانه اردن است که به این دریاچه می‌ریزد.

متاسفانه نه تنها اسراییل فکری برای نجات این دریاچه نکرده بلکه قضیه بدتر آنکه تنها آب ورودی به این دریاچه باریکه پساب‌های صنعتی و فاضلاب های شهرک‌نشینان بوده و تقریبا هیچ آب تازه‌ای برای تجدید حیات این دریاچه منحصربفرد وجود ندارد.

طبق پیش‌بینی‌ها این تبخیر آب و کوچک شدن دریاچه نمک مرده تا جایی ادامه دارد که به علت غلظت بالای مواد معدنی و نمک، تبخیر متوقف یا بسیار کند شود. بنابراین، دریاچه نمک مرده احتمالاً کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شود اما به کل محو نمی‌گردد.