قبل از آنکه در این نوشتار به بررسی درمان معده با نمک بپردازیم، لازم به ذکر است که مقالات پزشکی که در وبلاگ تخصصی نمک منتشر می‌شوند، برگرفته از مقالات معتبر پزشکی است و سپید دُر در انتهای مقاله، منابع آن را ذکر کرده است.

درمان معده با نمک

 

سفارش به استفاده از نمک هنگام صرف غذا

طب سنتی توصیه می‌کند قبل و بعد از صرف غذا کمی نمک مصرف کنیم. در روایات و احادیث بسیاری به استفاده از نمک همراه با صرف غذا سفارش کرده اند. روایت‌های زیادی از پیامبر، حضرت موسی و از امام صادق (ع) نقل آمده است که فرموده اند کسی که قبل و بعد غذا نمک بخورد، از هفتاد و دو نوع بیماری در امان خواهد بود.

عده‌ای بر این عقیده‌اند که نظریات نوین پزشکی در تضاد با توصیه‌های مذکور است. در پاسخ به این افراد باید 3 نکته را یادآور شد:

  • تفاوت نوع تغذیه در گذشته و امروز: رژیم غذایی امروزی شامل فست فودها و غذاها و نوشیدنی‌های پرکالری است و با رژیم غذایی گذشتگان فاصله زیادی دارد.
  • منظور از اطعام نمک قبل و بعد از غذا، شورخواری و زیاده‌روی در مصرف نمک نیست.
  • منظور از نمک در این روایات، نمک طبیعی است که در کنار سدیم و کلرید دارای املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

 

دلایل و فواید درمان معده با نمک

دلایلی که نمک می‌تواند به کارکرد صحیح معده کمک کند و بیماری‌های رایج معده را درمان کند را می‌توان در دو گروه جای دارد:

1 – طبیعیت گرم نمک

این روزها به خوردن غذاهایی که طبع سرد دارند عادت کرده ایم. در وعده غذایی ما ایرانیان، برنج، نان، دوغ و… که اکثراً طبع سرد دارند، وجود دارد. نمک طبیعت گرمی دارد و می‌تواند اندکی از آثار این غذاها بر معده ما بکاهد.

2 – طبیعت خشک نمک

نمک دارای طبیعتی خشک است. بطوری که رطوبت‌های زائد معده را از بین می‌برد، هضم کننده غذا است و برای تقویت معده، رفع ریفلاکس و میکروب‌های معده مفید خواهد بود. رطوبت‌های زائدی که در دهانه معده انباشته می شوند معمولا به علت نوشیدن آب، ما بین صرف غذا است؛ بهترین تدبیر، شروع صرف غذا با نمک است.

 

استفاده از سنگ نمک در درمان معده

در متون طب سنتی و اسلامی توصیه می کنند که قبل و بعد از غذا یک تکه کوچک سنگ نمک (به اندازه نصف نخود) را در دهان مزمزه کنید. بهترین نمکی که حکمای طب سنتی توصیه می کنند سنگ نمک یا نمک اندرونی است. در گذشته نیز برنج را با سنگ نمک می‌شستند. سنگ نمک در رفع میکروب‌های معده موثر است. چرا که نمک گرم و خشک می باشد، باعث هضم غذا، مسهل سودا، بلغم و صفرا می‌شود.

از طرفی دیگر، سنگ نمک شکل نخستین، فرآوری نشده و تصفیه نشده نمک است (نمک طبیعی). این نوع نمک در کنار سدیم و کلرید دارای املاح و مواد معدنی است که برای بدن مفید هستند.

 

منابع: