چه زمانی دچار تب می شویم؟

همه ما در طول زندگی خود دچار تب شدیم. دمای بدن همه ما انسان ها در حالت طبیعی 37 درجه سانتی گراد است. زمانی که حرارت اصلی بدن از حد نرمال خود بالاتر برود، تب به سراغمان می آید . البته هر گونه افزایش حرارت در بدن ما به معنای تب و بیماری نیست. بلکه فقط زمانیکه که حرارت باعث شود دمای بدن شما از 38 درجه سانتی گراد بالاتر برود، به معنای این است که شما تب دارید. دمای بالاتر از 39 درجه نیز به معنای تب خطرناک هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان می باشد؛ که اگر فورا بهبود نیابد، حتی سبب مرگ نیز می شود.

پایین آورن تب کودکان با نمک:

پیش از این بارها درباره خواص نمک در درمان بسیاری از بیماری ها در بخش های مختلف سایت سپید دُر شایان گفتیم؛ اینک به بررسی رابطه بین نمک و کاهش تب بدن کودکان میپردازیم.

تب در کودکان

  • استفاده از نمک اپسوم

برای این کار نمک حمام (نمک اپسوم) را امتحان کنید. نمک اپسوم، هیدراتاسیون و منیزیم بدن را تامین کرده و سموم را از بدن خارج میکند. 2 فنجان نمک حمام را به داخل وان آب گرم اضافه کنید و کودک خود را به مدت 10 الی 15 دقیقه داخل آن قرار دهید.

  • قرار دادن دستمال خیس شده با آب نمک بر روی پیشانی

گذاشتن دستمال خیس بر روی پیشانی برای کاهش دمای بدن جز اولین و مرسوم ترین روش های خانگی، برای بهبود تب، هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان است. حال خواهید دید که استفاده از نمک در این روش تاثیر بسیاری در روند کاهش تب خواهد داشت. برای این منظور باید یک دستمال تمیز و یا اسفنج را با محلول آب نمک خیس کرده و روی پیشانی و پشت گردن کودک خود قرار دهید . این کار کمک بسیاری برای کاهش تب کودکتان می کند.

  • پاشویه با استفاده از نمک سدیم برای کاهش تب کودک

یکی دیگر ازسریع ترین و بهترین راه ها برای کاهش تب کودکان پاشویه نمک است. در واقع چون بیشتر کودکان از خوردن دارو ها امتناع میکنند، این روش مورد تایید پزشکان نیز هست. در این روش لباس های اضافی کودک را در بیاورید. یک تشت پر از آب گرم را مهیا کنید و داخل آن 4 الی 8 قاشق غذا خوری نمک اضافه کنید. سپس پاهای کودک را به مدت 15 الی 20 دقیقه داخل آن قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید. استفاده از سنگ نمک طبیعی  و نمک صورتی هیمالیا به دلیل فزونی املاح معدنی بهتر است.

 

پاشویه

سایر روش های خانگی کاهش تب کودکان

  1. زمانی که کودک دچار تب می شود به دلیل حرارت بالای بدن، میزان آب بدن نیز کاهش میابد. بنابراین توصیه میکنیم کودک خود را به نوشیدن آب و آب میوه فراوان تشویق کنید.
  2. هرگز برای کاهش تب از حمام سرد برای کودک خود استفاده نکنید. آب گرم و آب ولرم بهتر است.
  3. به کودک تان لباس نازک بپوشانید و از پتوهای اضافی استفاده نکنید. پوشاندن لباس بیش از حد به کودک میتواند حرارت بدن را به دام بیندازد و دمای بدن او را بیش از پیش بالا ببرد.

 

اگر تب کودک پایین نیامد چه کنیم؟

  1. اگر دمای بدن کودک تان به دمای 39 درجه سانتی گراد رسید و پایین نیامد، و یا اگر کودک دچار تهوع و اسهال شد، حتما به پزشک مراجعه نمایید.
  2. از استامینوفن ( به صورت قرص یا شیاف ) استفاده کنید. استامینوفن جز داروهای تب بر است که عوارض جانبی ندارد. اما در صورت بروز هر گونه ناخوشی از قبیل زردی پوست یا چشم ها، اسهال، تهوع، تورم بالای شکم، مدفوع سیاه و … با پزشک خود در میان بگذارید.
  3. استراحت کافی و موثر: بدانید که کودکتان برای مبارزه کردن با عفونت نیاز به انرژی زیادی دارد؛ بنابراین این انرژی را با استراحت و تغذیه مناسب فرزند خود تامین کنید.