60 درصد جمعیت بالای 30 سال چاق هستند.

60 درصد جمعیت بالای 30 سال چاق هستند.

60 درصد جمعیت بالای 30 سال در ایران چاق هستند. به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رضا خدیوی پیش از ظهر امروز در همایش مبارزه با سرطان اظهار کرد: بروز موارد سرطان در جامعه پزشکی مؤید این است که فقط ناآگاهی باعث پیشگیری از بیماری نمی‌شود و بعد از آگاهی بخشی به مردم باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم. وی افزود: مؤلفه لازم برای ارتقای سلامت افراد، دسترسی به خدمات سلامت است؛ برای این مسأله حضور افراد ارائه دهنده خدمت از جمله سرطان بسیار مهم بوده چرا که دومین عامل مرگ در ایران، سرطان اعلام شده است. مثلا مصرف نمک اضافه در ایرانیان در حدود 89 درصد است.

روش‌های جلوگیری از چاقی جمعیت در ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: ارتقای سواد به صورت فعالانه باید توسط صاحب نظران این حوزه در جامعه اجرا شود. خدمات غربالگری، آموزش‌ها و خدمات مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه بیشتری برای مبارزه با سرطان شود. وی با بیان این که آنچه انجام می‌دهیم در راستای رعایت حقوق شهروندی است، تأکید کرد: پویش ملی مبارزه با سرطان در اطراف شهر اصفهان کار خود را آغاز کرده است و در مجموع 11 هزار و 831 نفر در شش ماه گذشته در این طرح ارزیابی شدند که بالغ بر 18 سرطان کشف شده است؛ در مجموع سالانه 85 هزار سرطان در کشور کشف می‌شود. جمعیت بالای 30 سال در ایران باید تغذیه نادرست را کنار بگذارند تا از چاقی در امان باشند.

از دلایل سرطان، افزایش وزن و چاقی جمعیت

در این مدت در اطراف شهر اصفهان این تعداد سرطان کشف‌شده است. این تعداد بسیار ناچیز است. اما همین کشف‌ها بسیار مهم بوده‌اند.اکثر سرطان‌ها ابتدای بروز خود در بدن بیماران بوده‌اند و به موقع شناسایی شده‌اند. وی در پایان با بیان اینکه 60 درصد جمعیت بالای 30 سال چاق هستند. این افراد به خاطر استفاده زیاد از نمک مبتلا به چاقی شده‌اند. کاهش بروز سرطان در دهه‌های آینده در بین مردم با کمک پویش ملی مبارزه با سرطان انجام می‌گیرد. به گزارش فارس پویش ملی مبارزه با سرطان این همایش را با شعار سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خود مراقبتی و امید، برگزار کرد.

ارتباط نوع تغذیه با چاقی مفرط

اساسا نوع تغذیه با چاقی در ارتباط است. ممکن است فرد مقدار زیادی مواد غذایی دریافت نکند. اما چاق باشد. شیرینی، نمک و چربی از دلایل اصلی بروز چاقی مفرط هستند. گاهی بیشتر سبد غذایی افراد از این مواد تامین می‌شود. در حالی که بر طبق هرم غذایی باید از هر دسته در برنامه غذایی استفاده شود. استفاده از مواد فوق در کمترین حد برای بدن ضروری هستند. گاهی بسیاری از پزشکان از مصرف بیش از حد این مواد، بیمار را منبع می‌کنند. استفاده بیش از حد از گوشت به دلیل داشتن چربی حیوانی از دیگر دلایل بروز چاقی در جمعیت ایران است. اینکه 60 درصد جمعیت بالای 30 سال چاق هستند، یک فاجعه است. زیرا این روند در سایر کشورها به این شکل نیست.

داشتن تغذیه درست در کنار ورزش هایی مانند پیاده روی می‎تواند فرد را از افزایش وزن در اما بدارد. چاقی مفرط البته در کشورهای توسعه یافته نیز مشاهده می‌شود. در این کشورها عدم تحرک اولین عامل است. اما در ایران در دهه‌های گذشته چنین آماری وجود نداشته است. بنابراین نوع تغذیه با مصرف فست فود و غذاهای فراوری شده افراد را به چاقی سوق می‌دهد.