سرطان بعنوان یک بیماری لاعلاج در اذهان مردم نقش بسته است. اما واقعیت این است که امروزه سرطان بیماری کاملاً لاعلاج محسوب نمی‌شود. دانشمندان و پزشکان با پژوهش‌های مستمر سعی در درمان این بیماری خطرناک دارند. اگرچه دانشمندان به طور مداوم درمان های سرطان را اصلاح می کنند، اما هنوز جای زیادی برای بهبود وجود دارد. مطالعه جدیدی که روی موش ها انجام شد، بر نمک تمرکز دارد. محققان با موفقیت از نانوذرات کلرید سدیم برای نابودی سلول های سرطانی استفاده کردند. در این نوشتار می‌خواهیم درباره درمان سرطان با نمک صحبت کنیم. البته منظور ما مصرف نمک برای درمان سرطان نیست. بلکه تشکیل نمک در سلول سرطانی و خودکشی انتحاری آنها مد نظر ماست.

درمان سرطان با نمک - نانوذرات نمک جهت تزریق به تومورهای سرطانی

درمان سرطان با نمک – نانوذرات نمک جهت تزریق به تومورهای سرطانی

 

نانوذرات نمک برای سلول‌های سرطانی سمی هستند

نانوذرات کلرید سدیم (نمک) برای سلول‌های سرطانی سمی هستند و می‌توانند درمان‌هایی را ارائه دهند که نسبت به سایر روش‌ها عوارض جانبی کمتری دارند. همین عامل، اساس طراحی داروی ضد سرطان است که در پاراگراف بعدی معرفی می‌شود:

 

طراحی داروی درمان سرطان با نمک

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیمی بین‌المللی از محققان با همکاری دانشگاه تگزاس، مولکولی طراحی ‌کرده‌اند که قادر به کشتن سلول‌های سرطانی با حمل کلراید به درون غشاهای آن‌ها و تشکیل نمک است.

این مولکول در واقع با استفاده از این نمک موجب خودکشی سلول‌های سرطانی می‌شود. چنین روشی راه را برای طراحی داروهای جدید ضد سرطانی هموار می‌کند. دانشمندانی ازانگلستان، آمریکا و کره جنوبی با همکاری یکدیگر نوعی انتقال‌ دهنده یون مصنوعی را که محموله آن کلراید بود، تولید کردند. زمانی که این مولکول به سلول‌های سرطانی می‌رسد، کلراید با سدیم موجود درغشاهای سلول تعامل داشته و با تشکیل نمک منجر به خودنابودی آن‌ می‌شود.

بقای سلول‌ها در درون بدن انسان به تنظیم یون‌های موجود در درون غشاهای آن‌ها متکی است و برهم‌ زدن تعادل آن‌ها منجربه خود نابودی‌شان در فرآیندی موسوم به آپوپتوز می‌شود. بدن از مکانیسم آپوپتوز برای خلاص شدن از دست سلول‌های خطرناک یا آسیب‌ دیده استفاده می‌کند.

زی، یکی از اعضای هیئت علمی کالج هنر و علوم فرانکلین گفت:

این فناوری برای تخریب موضعی سلول‌های سرطانی مناسب است. ما انتظار داریم که کاربردهای گسترده‌ای در درمان سرطان مثانه، پروستات، کبد و سر و گردن پیدا کند.

البته سدیم تزریق شده ممکن است به سلول‌های بدن نیز وارد شود امّا این مکانیسم در واقع برای سلول‌های سرطانی سمی‌تر از سلول‌های طبیعی است. زیرا سلول‌های سرطانی غلظت سدیم نسبتاً بالایی دارند و در واکنش به این ورود سدیم، از بین می‌روند.

 

نمک بعنوان اسب تروا در درمان سرطان

حتماً داستان اسب تروا را می‌دانید. اسب چوبی حامل سربازان جنگجو که دشمن آن را به عنوان غنیمت ضبط کرد و به این شیوه، دشمن خودش عامل از بین رفتنش را وارد خطیرترین نقاط قلمرو خود کرد. امروزه «اسب تروآ» یا «اسب تروا» یا «اسب تروجان» به اصطلاحی برای توضیح هر ترفندی که باعث شود هدفی، دشمنی را به استحکامات یا محلی حفاظت‌شده دعوت کند، می گویند.

در مقایسه این داستان با دارویی که دانشمندان برای درمان سرطان با نمک تولید کرده‌اند، نقش کلراید موجود در نمک همان نقش سربازان جنگجوست و ملکول حامل این کلرایدها همان اسب‌های تروا هستند.