نمک سیاه نوعی سنگ نمک آتشفشانی است که به وفور در سراسر دنیا مصرف می‌شود. رنگ عجیب آن به علت مواد معدنی است که در کنار ماده اصلی سدیم کلراید در این نوع نمک وجود دارد. این نوشتار درباره این نوع نمک، خاستگاه آن و ویژگی‌های منحصربفرد آن است.

نمک سیاه - کالا نمک - نمک سلیمانی

دلیل وجود نمک‌های رنگی

همانطور که می‌دانید نمک سدیم کلراید به رنگ سفید است. آنچه باعث ایجاد نمک‌های رنگی می‌شود ناخالصی‌هایی است که در کنار ماده اصلی نمک (سدیم کلراید) وجود دارند. مثلاً وجود آهن در نمک باعث ایجاد نمک قرمز یا پتاسیم باعث ایجاد نمک آبی می‌گردد.

 

نمک سیاه چیست؟

ترکیب اصلی نمک سیاه همانند سایر نمک‌ها سدیم کلرید است. در کنار سدیم کلرید مقادیر کمی آهن، گوگرد، سولفات سدیم، دی سولفات سدیم، سولفید سدیم، سولفید آهن و سولفید هیدروژن و مواد معدنی دیگر در این نوع نمک وجود دارد که موجب رنگ سیاه آن شده است. مهد نمک سیاه، شمال شبه جزیره هند و منطقه هیمالیا است.  این نمک از نمک استخراج شده از هیمالیا تهیه می‌شود. نمک سیاه با نام‌های دیگری نظیر کالا نمک و نمک سلیمانی نیز شناخته می‌شود. نمک سیاه به خاطر خواص درمانی که دارد در سیستم پزشکی آیورودا (Ayurveda) بسیار مورد توجه است. این سیستم پزشکی طب سنتی است که ریشه‌های تاریخی در شبه جزیره هند دارد.

 

نمک سیاه : ادویه محبوب هندی‌ها

نمک سیاه یا کالا نمک بعنوان یک چاشنی و ادویه به طور گسترده‌ای در کشورهای جنوب شرقی آسیا، هند، پاکستان و بنگلادش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه را به انواع غذاها، سالاد، میوه و نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های محبوب هندی اضافه می‌کنند.

البته قبل از اینکه هوس چنین ادویه‌ای را بکنید باید در نظر داشته باشید که ذائقه غذایی هندی‌ها با ذائقه غذایی ما ایرانیان بسیار متفاوت است و طعم و بوی نمک سیاه به نظر بسیاری از توریستها بسیار ناخوشایند است.

 

خواص درمانی نمک سیاه

اگرچه از نمک ید دار و نمک دریایی در تهیه انواع غذاها استفاده میکنند، اما مصرف زیاد آن باعث افزایش فشار خون، مشکل تیروئید و… می‌شود. محققان ادعا دارند که نمک سیاه، مشکلات آرتریت، فلجی، فشار خون بالا، مشکلات نازایی و… را برطرف‌می کند. نمک سیاه به عنوان رونده برای برخی از بیماری های گوارشی نیز استفاده می‌شود. در طب سنتی هند برای هضم بهتر غذا به استفاده از نمک سیاه توصیه می‌شود.

این نمک برای چشم مفید است و باعث بالا رفتن سدیم نمی‌شود؛ اما به علت میزان زیاد سولفور می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود. بنابراین مصرف متعادل آن همانند نمک معمولی توصیه می‌شود.

افزودن نمک سیاه به آب وان، درمان موثری برای ورم پاها، ترک خوردگی، قارچ پا، زگیل و پیچ خوردگی است.

 

خواص نمک سیاه برای مو

ماده معدنی موجود در این نمک برای تقویت مو و رفع مو خوره موثر است. محققان عنوان می دارند مصرف روزی حداقل یک لیوان آب گوجه فرنگی با کمی نمک سیاه نه تنها باعث رشد مو می شود بلکه باعث ضخیم شدن و براق شدن مو نیز می شود.

 

مطالب مرتبط