نمک تصفیه نشده دارای ناخالصی‌هایی است که می‌توانند برای بدن ما مضر باشند. امّا گروهی بر این اعتقادند که استفاده از نمک این نمک به دلیل املاح معدنی که دارد می‌تواند برای بدن ما مفید باشد. بنابراین در این نوشتار بر آن شدیم تا درباره خطرات مصرف نمک تصفیه نشده صحبت کنیم.

نمک تصفیه نشده

خطرات مصرف نمک تصفیه نشده

1 – ناخالصی‌ها

در نمک تصفیه شده (REFINED) ناخالصی‌های نمک را جدا می‌کنند. این ناخالصی‌ها شامل جیوه، آرسنیک، سیلیس، کادمیم، سولفات کلسیم، سرب، سنگ گچ و سایر فلزات سنگین است. متأسفانه برخی به‌ نام طب سنتی نمک تصفیه‌ نشده را برای مصرف به مردم معرفی می کنند. در حالی که این نمک به خاطر ناخالصی‌های خود می‌تواند سمی و خطرناک باشد.

  • فلزات سنگین موجود در نمک تصفیه نشده

نمک تصفیه نشده شامل فلزات سنگین است. یکی از مشکلات اساسی که این موضوع می‌تواند ایجاد کند اختلال در عملکرد کلیه‌هاست، چرا که کلیه‌ها مسئول دفع مواد سمی از بدن هستند و تجمع این مواد به مرور زمان به بافت کلیه آسیب می‌رساند. کادمیوم، سرب، مس و جیوه از فلزات سنگین موجود در این نوع نمک‌ها هستند که قادر به ایجاد سرطان در افراد مصرف‌کننده خواهند بود.

2 – فقدان افزودنی‌های مفیدی که در نمک تصفیه شده وجود دارد

دلیل دیگری نیز وجود دارد که متخصصان توصیه به مصرف نمک تصفیه شده می‌کنند. زیرا حاوی افزودنی‌هایی است که می‌توانند برای بدن مفید واقع شوند. بخش اصلی این نمک (بخشی حدود 95%) را سدیم کلرید تشکیل می‌دهد. به غیر از عناصر اصلی سدیم و کلرید، مهمترین عناصری که به این نمک اضافه می‌کنند شامل موارد ذیل می‌شود:

  • ید

شاید بتوان گفت ید مهمترین افزودنی این نمک است. ید (IODINE) به‌ شکل یدید پتاسیم (POTASSIUM IODIDE) و یدات پتاسیم (POTASSIUM IODATE) به نمک افزوده می‌شود. اضافه کردن ید برای جلوگیری از تولید ناکافی هورمون‌های تیروئید حائز اهمیت است. عدم مصرف ید موجب هیپوتیروئیدیسم (کم‌ کاری غده تیروئید) می‌شود. کم کاری غده تیروئید باعث ایجاد گواتر ( GOITRE)، کرتینیسم (CERTINISM) (‌عقب‌ ماندگی توأم با کوتولگی) و در بزرگسالان موجب ایجاد میکزدم (MYXEDEMA) می‌شود.

  • عامل ضد کلوخه شدن (ANTICAKING AGENTS)

نمک تصفیه شده و یددار که مصرف آن توصیه می‌شود همچنین دارای عامل ضد کلوخه شدن (ANTICAKING AGENTS) است. این مواد باعث با جذب رطوبت نمک، مانع چسبندگی کریستال‌های آن می‌شوند. از جمله این مواد می‌توان به کربنات کلسیم، کربنات منیزیم و سدیم سیلیکا آلومینات اشاره کرد. البته با اضافه کردن چند دانه برنج خام نیز می‌توانید از چسبندگی کریستال‌های نمک به یکدیگر جلوگیری کرد.

  • قند معکوس (INVERT SUGAR)

قند معکوس (INVERT SUGAR) که از ترکیبات مساوی گلوکز و فروکتوز (حاصل هیدرولیز سوکروز) تهیه می‌شود، از تبخیر ید و همچنین زرد شدن رنگ نمک هنگام مواجهه با نور خورشید جلوگیری می‌کند.

  • فلوراید

در برخی از کشورها غیر از ید، سدیم فلوراید و یا پتاسیم فلوراید و همچنین فولیک اسید نیز به نمک‌های خوراکی اضافه می‌کنند، ناگفته نماند که فلوراید اضافی در خمیر دندان‌ها موجب پوسیدگی و فرسایش دندان‌ها می‌شود.