نمک دریا با نمکی که ما استفاده می‌کنیم از لحاظ تغذیه‌ای تفاوت‌هایی دارد. در این نوشتار بر آنیم که به بررسی تفاوت نمک دریا با نمک معمولی بپردازیم و آنها را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه کنیم.

نمک دریا

 

تفاوت در سایز کریستال‌های نمک

یکی از تفاوت های نمک دریا با نمک معمولی، تفاوت در سایز کریستال‌های نمک می‌باشد. همین امر موجب می‌شود در برخی نان‌ها و شیرینی‌ها افزودن این نوع نمک، سبب قوام و تردی بیشتر گردد و کیفیت را بالا ببرد.

 

تفاوت در مواد تشکیل دهنده

باید در نظر داشت که ماده اصلی تشکیل دهنده نمک دریا و سایر نمک‌ها سدیم کلرید است. بنابراین نمک دریا از لحاظ تغذیه‌ ای تفاوت عمده‌ای با نمک‌های موجود در سفره‌ها ندارد و باید نکاتی که در مورد مصرف نمک معمولی وجود دارند را درباره نمک دریا نیز رعایت کنیم. در نمک دریا، کریستال نمک‌های دیگری هم مانند منیزیم و پتاسیم نیز وجود دارد. همین ناخالصی‌ها باعث ایجاد مزه تلخ در نمک دریا می‌شود. نمک دریا نمکی است تصفیه نشده که دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین است.

 

نمک دریا و تأمین ید

یکی از وجوه تفاوت نمک دریا با نمک تصفیه‌شده یددار در تأمین ید مورد نیاز بدن است. نمک دریا علاوه برداشتن ناخالصی‌ها، دارای میزان کمی ید و یا حتی فاقد ید است. بنابراین نیاز روزانه بدن به ید را تأمین نمی‌کند.

وزارت بهداشت ظرف 20 سال اخیر برای کاهش شیوع بیماری گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید، سیاست افزودن ید به نمک‌های خوراکی را در پیش گرفت و در حال حاضر تمام کارخانجات تولیدکننده موظفند یُد را به میزان توصیه شده وزارت بهداشت به نمک‌های خوراکی اضافه کنند. زیرا استفاده از نمک یددار، تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی ای است که وابسته به این ریزمغذی‌ها می باشند. نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بی‌‌شماری همانند گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی همراه است.

 مقدار کلسیم و منیزیمی که نمک دریا به بدن می‌رساند آن قدر ناچیز است که کاملاً قابل چشم پوشی است، ضمن این که این املاح را از سایر منابع غذایی نیز می‌توان دریافت کرد. میزان استاندارد ید در نمک باعث پیشگیری از بیماری گواتر و به دنبال آن باعث پیشگیری از عقب‌‌ماندگی جسمی، ذهنی و سقط جنین خواهد شد. در صورتی نمک دریا می‌تواند مصرف خوراکی داشته باشد که در قالب استانداردهای موجود، مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت گرفته باشد.

 

تفاوت نمک دریا در خواص

چندی است که تبلیغات گسترده و بی اساس از نمک دریا، مصرف کنندگان نمک را دچار سردرگمی کرد و علی رغم توصیه های وزارت بهداشت مبنی بر مصرف نمک یددار تصفیه شده، هنوز عده ای بر این باورند که نمک دریا علاوه بر سدیم و ید دارای املاحی مانند کلسیم و منیزیم است که برای بدن مفید است.

 

مقالات مرتبط