چگونگی تشخیص ناخالصی نمک

چگونگی تشخیص ناخالصی نمک

تشخیص ناخالصی نمک ممکن است یک کار تخصصی به نظر برسد. البته این موضوع صحت دارد و یک فرد عادی نمی‌تواند به راحتی ناخالصی نمک را تشخص دهد. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که نمک‌های ارائه شده تحت عنوان نمک دریا، دارای ناخالصی هستند. از این رو باید تنها از نمک‌های یددار استاندارد در برنامه غذایی استفاده شود. نمک غیر تصفیه می‌تواند منجر به مشکلات بسیار زیادی برای بدن شود. اما یک را ه حل ساده برای تشخیص وجود ناخالصی در نمک وجود دارد. شما می‌توانید مقداری از نمک را در آب حل کنید. در صورت تشکیل رسوب در ته لیوان، این نمک دارای ناخالصی است. تهیه نمک تصفیه شده خوراکی باید تنها از طریق مراکز معتبر انجام شود.

نظر کارشناسان در مورد انواع نمک ناخالص

چوبکی کارشناس تخصصی نمک اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: نمک‌های غیر تصفیه ( مانند سنگ نمک، نمک‌های صنعتی و نمک دریا ) که در برخی از عطاری‌ها و یا فروشگاه‌های سطح شهر مشاهده می‌شود به دلیل داشتن ناخالصی‌های فراوان و زیانبار، برای سلامتی مردم مضر بوده و باعث بروز بیماری‌هایی می‌شود. تشخیص ناخالصی نمک امر چندان دشواری نیست. زیرا نمک ناخالص ظاهری تیره رنگ دارد.

وی ادامه داد: نمک‌های غیر تصفیه ( مانند سنگ نمک، نمک‌های صنعتی و نمک دریا ) که در برخی از عطاری‌ ها و یا فروشگاه‌های سطح شهر مشاهده میگردد به دلیل داشتن ناخالصی‌های فراوان و زیانبار، برای سلامتی مردم مضر بوده و باعث بروز بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی، کبدی و گوارشی …می‌شود. بسیاری از این بیماری‌ها هزینه‌های درمانی فراوانی را به دنبال دارند و سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازند. وجود ناخالصی‌ها در نمک موجب داشتن ظاهری بد رنگ می‍‌شود. این موضوع موجب می‌شود که شوری نمک کم شود. در نتیجه برای ایجاد طعم بهتر، نمک بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد.

چگونگی تشخیص ناخالصی نمک با روش‌های ساده

یک روش ساده جهت تشخیص ناخالصی نمک، حل کردن یک قاشق غذاخوری نمک در یک لیوان آب است. در صورتی که در ته لیوان رسوبی تشکیل نشود و آب نمک حاصل شفاف و بدون کدورت باشد، نمک مذکور فاقد ناخالصی می باشد. روش های کاملتر در آزمایشگاه های مجهز انجام می پذیرد.

طرز نگهداری از نمک‌های تصفیه شده یددار

کارشناس تخصصی نمک اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: نمک‌های ید دار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید و یا رطوبت قرار گیرند. برای نگهداری نمک باید از ظروف دربسته استفاده شود. این کار موجب می‌شود که نمک دیرتر دچار فساد و خرابی شد. در غیر این صورت استفاده از آن ممکن نخواهد بود. تشخیص ناخالصی نمک یک کار صرفا کارشناسی نیست!

در هنگام تهیه نمک باید به برچسب روی بسته دقت کنید. همواره باید به تاریخ تولید و انقضا، وجود پروانه ساخت معتبر از وزارت بهداشت، آدرس واحد تولیدی،سری ساخت، نام تجاری، لوگوی سازمان غذا و دارو توجه شود. همچنین باید به قید عبارت “نمک تصفیه شده خوراکی یددار” بر روی برچسب بسته بندی نمک دقت نمود. در غیر این صورت از خرید نمک جلوگیری شود.

بنابراین نباید از انواع نمک موجود در عطاری که ممکن است دارای ناخالصی باشد، استفاده کرد. تصفیه نشدن نمک می‌تواند موجب بروز بیماری در فرد شود. با استفاده از روش‌های ساده می‌توانید تا حد زیادی از مصرف این نوع مواد جلوگیری کنید. با آموختن تشخیص ناخالصی نمک  می‌توان از بیماری خود و اعضای خانواده جلوگیری کرد.