تاریخچه استفاده از سنگ نمک

تاریخچه استفاده از سنگ نمک

تاریخچه استفاده از سنگ نمک را در این مقاله به صورت کامل ذکر خواهیم کرد. این ماده که به آن هالیت نیز گفته می‌شود. یکی از پرکاربردترین سنگ‌ها در طبیعت است. کانی آن کلرید سدیم نام دارد. این کانی با نام اختصاری (NaCl) شناخته می‌شود. بدیهی است که این کانی دارای ناخالصی هایی است. به این ترتیب نمی‌توان از آن به عنوان خوراکی استفاده کرد. تنها در صورتی می‌توان از آن را در مواد غذایی به کار برد که تصفیه شود. در صورتی که آهن آن زیاد باشد، رگه هایی قرمز رنگ روی آن ظاهر می‌شود. استفاده از نمک تصفیه شده امروزه جای خود را به استفاده از سنگ نمک داده است.

اگر بخواهیم به تاریخچه استفاده از سنگ نمک اشاره کنیم. تاریخ دقیقی مشخص نیست. اما شواهد نشان از آن دارد که در ابتدا نمک خوراکی از آب چشمه و دریا به دست می‌آمده است. در ادامه نحوه پیدایش و تشکیل سنگ نمک را ذکر خواهیم کرد:

  1. ایجاد سنگ نمک از طریق تبخیر و خشک شدن آب دریاها و اقیانوس ها
  2. تشکیل سنگ نمک در کف دریاها

با از بین رفتن اقیانوس‌ها نیز سنگ نمک روی زمین ایجاد شد. مسلما تشکیل آن به میلیون‌ها سال پیش باز می‌گردد. در نتیجه انسان‌های اولیه امکان دسترسی به آن را داشته اند. یون‌های کلر و سدیم در اثر فوران آتشفشان به دریا وارد شدند. در نتیجه بعد از تبخیر، نمک بر جای ماند. رسوبات نمکی بعد از گذشت سال‌ها، به سنگ نمک تبدیل شدند. یکی از نمونه های آن نیز دریاچه ارومیه است.

تاریخچه استفاده از سنگ نمک توسط تمدن‌ها

 از گذشته دور تاکنون، مردم نمک را به عنوان یک داروی طبیعی می شناسند. پزشکان یونان باستان، به بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی پیشنهاد این ماده را می دادند.درواقع باید بخار خارج شده از آب نمک را نفس بکشند.

  1. نسخه های پزشکی رومی، ذکر شده است که املاح نمک برای سلامت بسیار مفیدند.
  2. در جنگ جهانی دوم، پزشکان آلمانی، برای درمان سربازان بیمار، از غارهایی که حاوی نمک فراوان بودند، استفاده می کردند و این بیماران را به آنجا منتقل می کردند.
  3. در سال ۱۹۹۹ در لیتوانی، ۲۵۰ کودک و ۵۰۰ بزرگسال که به مشکلات تنفسی دچار بودند، هر روز یک ساعت از سنگ نمک دریایی استفاده می کردند و از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر بهبود می یافتند.

کاربرد نمک توسط بشر اولیه

انسان‌های نخستین بدون تصفیه، از سنگ نمک استفاده می‌کرده اند. البته نحوه‌ی دقیق استفاده از آن در دسترس نیست. بعدها با توجه به نیاز بدن و جلوگیری از بیماری ها، در مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار گرفت. احتمالا سنگ مورد نظر را پودر و مورد استفاده قرار می‌دادند. اما امروزه برای استفاده از سنگ نمک، از نوع تصفیه و بدون ناخالصی استفاده می‌شود. بسیاری از کسانی که به طب سنتی علاقه دارند، بر این عقیده اند که استفاده از این ماده به صورت تصفیه شده موجب ایجاد بیماری می‌شود. در نتیجه از نمک دریا استفاده می‌کنند. البته این نمک نیز نیاز به تصفیه دارد.

برخی نیز معتقد هستند که این نمک‌ها دارای ناخالصی اند. در نتیجه موجب ایجاد بیماری در افراد خواهند شد. از این رو پیشنهاد می‌شود از نوع تصفیه شده استفاده شود. با توجه به تاریخچه استفاده از سنگ نمک، این ماده کاربردهای فراوانی داشته است. امروزه بیشتر از آن برای تهیه مواد غذایی استفاده می‌شود.

* با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی آرمان زنان