بزرگترین تولیدکنندگان نمک در دنیا

بزرگترین تولیدکنندگان نمک در دنیا

بزرگترین تولیدکنندگان نمک در دنیا کدامند؟ سازمان زمین شناسی آمریکا در تازه ترین گزارش خود تولید جهانی نمک را در سال 2016 معادل 264 میلیون تن اعلام کرد. که در این بین چین با تولید 71 میلیون تن عنوان بزرگترین تولیدکننده نمک در جهان را به خود اختصاص داد. سهم کشورها در صادرات نمک با یکدیگر متفاوت است.

بزرگترین تولیدکنندگان نمک و تولید جهانی آن

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، براساس گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) تولید جهانی نمک در سال گذشته نسبت به سال 2015، رشد 5 میلیون تنی داشته است. همچنین تولید نمک چین نیز در سال قبل، یک میلیون تن افزایش یافته است. بعد از چین، آمریکا با تولید 40 میلیون و 100 هزار تن و هند با تولید 18 میلیون تن، رده های دوم و سوم را برای بزرگترین تولیدکنندگان نمک جهان به دست آورده اند. آلمان با 12 میلیون تن تولید و استرالیا و کانادا نیز هر یک با 11 میلیون تن تولید در رده های چهارم و پنجم (مشترک) قرار گرفتند. از دیگر تولیدکنندگان عمده نمک در سال قبل می توان به برزیل، شیلی، فرانسه، مکزیک، لهستان، اسپانیا، ترکیه، اوکراین و بریتانیا اشاره کرد.

ذخایر نمک جهان از سوی سازمان زمین شناسی آمریکا نامحدود اعلام شد و نمک موجود در اقیانوس نیز تقریباً پایان ناپذیر است. تقریباً هر کشوری در جهان دارای ذخایر نمک یا عملیات تبخیر خورشیدی در اندازه های مختلف است.

براساس اعلام سازمان زمین شناسی آمریکا میزان تولید و مصرف نمک در این کشور رابطه مستقیمی با میزان سردی هوا دارد. چرا که یکی از مصارف کلیدی نمک در این کشور مربوط به نمک پاشی معابر و جاده ها در فصول سرد است. به طور طبیعی هرچقدر هوا سردتر بوده و برف و یخبندان بیشتر باشد. نیاز به نمک برای از رفع یخ جاده ها و معابر بیشتر می شود.

تولید کنندگان نمک دریایی

نمک دریا امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد. کشورهایی مانند ایالات متحده، چین، کانادا و آلمان را می‌توانیم جزو تولیدکنندگان اول این ماده معدنی در نظر بگیریم. اما ایران نیز دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی در این زمینه است. سالانه نیز نمک دریا از دریاچه ارومیه به کشورهای مختلف صادر می‌شود. بر اساس طب سنتی این نوع ماده غذایی ارزش بیشتری نسبت به نمک معادن دارد. اما فراموش نکنید که استفاده از نوع تصفیه نشده آن می‌تواند موجب بروز بیماری در انسان شود.

بزرگترین تولیدکنندگان نمک مخصوص صنایع غذایی

کشورهایی که به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان نمک در دنیا معرفی شده اند، در این زمینه نیز فعال هستند. نمک خوراکی و غیر خوراکی توسط این قطب ها به جهان صادر می‌شود. امکانات مختلف برای استخراج نمک موجب رونق اقتصادی این کشورها در این زمینه شده است. متاسفانه در ایران زیرساخت برای استخراج این ماده نیز در حد کم وجود دارد. صادرات تمامی مواد خوراکی می‌تواند تاثیر چشمگیری در رونق اقتصاد کشور داشته باشد. به هیمن دلیل کشورهای مختلفی که دارای معادن نمک هستند، این ماده را به سایر کشورها صادر می‌کنند. محصولات صادراتی باید از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار باشند. در غیر این صورت مرجوع خواهند شد. این مورد به ویژه در ایران باید مد نظر قرار بگیرد.