مصرف نمک اضافه در ایرانیان

مصرف نمک اضافه در ایرانیان

مصرف نمک اضافه در ایرانیان در حدود 89 درصد است. دانش‌آموزان آن‌قدر فست‌فود می‌خورند که چربی خون تعداد زیادی‌شان بالاست. «از هر ١٠ دانش‌آموز نیز حداقل یک نفر به‌طور روزانه از سوسیس و کالباس استفاده و تنها ٦٠‌درصد آنها از شیر استفاده می‌کنند.» اینها را حسن‌ ‌هاشمی، وزیر بهداشت در همایش‌ هزار نفری سفیران سلامت دانش‌آموزی اعلام کرد. وی خطاب به دانش‌آموزان گفت: «از هر ١٠ نفر شما، ٥ نفر چاق هستند، ٢ نفر اضافه وزن دارند و ٢ نفر تقریبا چاق هستند. یک نفر شکمی بزرگ‌تر از قد و قواره خود دارد. حالا ببینید اگر به سن ما برسید چه خواهد شد.» البته روش‌های درمانی با نمک نیز وجود دارند. همه ی این مشکلات در اثر مصرف بی رویه نمک است.

«٨٠‌درصد دانش‌آموزان دچار کم‌تحرکی هستند. که در آینده با دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و مفصلی و استخوانی مواجه می‌شوند.»

گفته های وزیر بهداشت درباره مصرف نمک ایرانیان

وزیر بهداشت  اشاره کرد: «یکی از مهم‌ترین علت مرگ‌و‌میرها در دنیا در صد ‌سال گذشته، بیماری‌های واگیر مانند دیفتری، آبله و سرخک بود. به گفته او، امروزه بیماری‌های غیرواگیر مانند چاقی وفشار خون به میزان زیاد پدیدار شده است.  مصرف نمک اضافه در ایرانیان محدود حال حاضر نیست.

بر اساس اعلام ‌هاشمی ٢٧‌درصد ایرانیان فشار خون بالا دارند: «در کنار این آمار، ١٠‌درصد دانش‌آموزان هم اضافه وزن دارند و چاق به شمار می‌روند.  ٢٧‌درصد آنها به دلیل مصرف فست‌فود، چربی خون بالا دارند؛ این زنگ خطری برای خانواده‌هاست. اگر این روند ادامه پیدا کند، حتما آینده خوبی نخواهیم داشت.»

دلایل بروز فشار و چربی خون در اثر مصرف نمک

وزیر بهداشت مصرف فست‌فود را یکی از دلایل بروز فشار و چربی خون در میان دانش‌آموزان برشمرد: «٦٠‌درصد دانش‌آموزان از شیر استفاده می‌کنند که امیدواریم مصرف شیر، میوه و سبزیجات در میان دانش‌آموزان بیشتر شود.»

او در ادامه با بیان این‌که سرطان، سکته قلبی و مغزی، بیماری‌های قلبی ریوی و مشکلات اعصاب و روان ازجمله مشکلات عمده در حوزه بیماری‌های غیرواگیر است،‌ گفت: «٨٩‌درصد ایرانیان نمک اضافه مصرف می‌کنند و تنها ١١ درصد، نمک را به میزان استاندارد مورد توجه قرار داده‌اند.» وزیر بهداشت یکی از دلایل زیاد مصرف نمک را در کشور در مصرف نان‌هایی برشمرد که آرد آن مناسب نبوده و برای این‌که تهیه شود در آن نمک می‌ریزند: «وزارت صنعت و کشاورزی در ارتباط با وجود نمک در آرد و موضوع استفاده زیاد مردم از این مسأله باید توجه لازم را داشته باشد تا در آینده صاحب کاهش عوارض این مسأله باشیم.»

آموزش‌هایی برای کم کردن میزان نمک در ایرانیان

وزیر بهداشت اشاره کرد: «در حال حاضر، دو‌میلیون و ٥٠٠‌هزار سفیر سلامت در کشور آموزش دیده‌اند که بخش عمده‌ای از آن را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند و قرار است این عدد به ٢٠‌میلیون نفر برسد.»در ادامه این مراسم، مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش هم با اشاره به این‌که ١٠‌درصد دانش‌آموزان به‌عنوان سفیران سلامت فعالیت می‌کنند، گفت: «تشکل سفیران سلامت مورد شناسایی و حمایت قرار گرفته و اعتبارات لازم برای آن ابلاغ شده است.» او به موضوع تشکل سفیران سلامت اشاره کرد: «این تشکل به‌عنوان یکی از تشکل‌های رسمی آموزش و پرورش مورد شناسایی و حمایت قرار گرفته و اعتبارات لازم برای توسعه این امر ابلاغ شده است.» مصرف نمک اضافه در ایرانیان در حدود 89 درصد است و این یک زنگ خطر به شمار می‌رود.