یکی از چالش های جدی ما برای حفظ سلامت مردم جامعه مصرف نمک و چربی است در حالی که مردم علاقه زیادی به مصرف نمک و چربی دارند. این علاقه مردم از عادات غذایی آنها سرچشمه می‌‌گیرد. عادات غذایی که ریشه در کودکی مردم دارد. بنابراین برای جلوگیری از این چالش‌ها باید کودکان را به مصرف کمتر نمک و چربی عادت داد. این در حالی است که امروزه شاهد افزایش وزن با مصرف نمک و چربی هستیم.

افزایش وزن با مصرف نمک و چربی

 

مضرات عادت به مصرف بیش از اندازه نمک و چربی

مصرف زیاد نمك زمینه را برای فشار خون بالا در بزرگسالی فراهم میكند. همچنین مصرف زیاد روغن و چربی علاوه بر بالا بردن چربی خون و بیماری های قلبی و عروقی به دلیل دریافت كالری زیاد اضافه وزن و چاقی را به نیز دنبال دارد.

همه این موارد می‌تواند زمینه‌ساز انواع بیماری‌ها در بزرگسالی باشد. که از جمله آنها می‌توان به فشار خون، دیابت، بیماری عروق کرونر، سکته قلبی، سکته مغزی، سایش مفاصل، بیماری کبد چرب و … اشاره کرد.

 

دلیل عادت ما به مصرف بیش از اندازه نمک و چربی

نمک و چربی از دیدگاه مردم موجب خوشمزگی غذا می شود. کارشناسان بهداشت و تغذیه در موارد متعددی نسبت به مصرف نمک و چربی در جامعه هشدار داده اند اما مصرف بی رویه این مواد موجب بروز بیماری هایی می شود که البته غیر واگیردار است اما سلامت جامعه را به شدت در معرض تهدید قرار می دهد.

فست فودها بیشترین میزان چربی و نمک را در خود دارند. سبک زندگی امروزی مردم باعث تمایل بیشتر آنها به استفاده از این فست‌ها می‌شود. بنابراین، علاقه ای که مردم برای مصرف این نوع غذاها دارند موجب شده تا در کنار کم تحرکی موجب بروز بیماری های بعدی باشد.

 

 

راه حل جلوگیری از افزایش وزن با مصرف نمک و چربی

با توجه به شرایط بحرانی پیش رو و برای جلوگیری از افزایش وزن با مصرف نمک و چربی، لزوم فرهنگ سازی برای آگاهی مردم از تغذیه درست و مصرف موادغذایی بیش از پیش احساس می‌شود. اما از سویی صدور مجوز از سوی اماکن برای فست فودها زیاد است. و این مشکلی است که در سطح جامعه باید برای حل آن فرهنگ سازی کرد.

در تغییر عادات غذایی کودکان و دانش‌آموزان باید سعی کنیم آنها را به از استفاده از انجیر خشك، توت خشك، نخودچی، كشمش، انواع مغزهای بو نداده، برگه زردآلو و انواع میوه ها نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، زردآلو، لیموشیرین و ….. سبزیجاتی نظیر هویج، كاهو، خیار و ساندویچ‌هایی مانند نان و پنیر و سبزی، انواع كوكو و كتلت، نان و حلوا شكری، نان و پنیر و خرما عادت داد. استفاده از ساندویچ های خانگی كه در تهیه آن ها نمك و روغن كمتری استفاده شده است نیز توصیه می شود.

البته فقط با بهبود عادات غذایی و کم کردن مصرف نمک و چربی نمی شود این مشکل را حل نمود. باید تغذیه و تحرک در کنار هم بوده و مداخله دوگانه روی تحرک و تغذیه باشد. به ویژه در گروه های سنی پایین از جمله دانش آموزان که کم تحرکی دارند، باید توجه ویژه ای روی تغذیه و ورزش شود. ضمن اینکه باید علاقه همه افراد جامعه به مواد مصرفی مضر را کاهش داد.