استفاده کم از نمک طعام مطلوب است، اما این استفاده باید بصورت کنترل شده باشد و به حدی نرسد که به بدن ضرر وارد کند. چرا که ارتباط مستقیمی بین نمک و افزایش بیماری قلبی وجود دارد.

نمک و سکته قلبی

نمک و سکته قلبی

 

مصرف متعادل نمک طعام

میانگین میزان مصرف نمک طعام 6 تا 18 گرم است. این در حالی است که مصرف 5 گرم نمک طعام در روز، نیاز بدن به این ماده را به طور کامل رفع می‌کند. مازاد مصرف این ماده می‌تواند عوارض خود را در پی داشته باشد. مصرف بیش از این میزان نمک طعام باعث افزایش فشار خون و بیماری قلبی می‌شود.

 

نمک و بیماری قلبی

بیماری قلبی یکی از شایع ترین دلایل مرگ و میر انسان‌هاست. این بیماری ارتباط مستقیمی با نوع تغذیه ما دارد. یکی از مهم‌ترین عناصر مواد غذایی که با کنترل آن می‌توان تا حدود زیادی از بیماری قلبی پیشگری کرد، نمک است. حال ببنیم وجود نمک چطور می‌تواند به قلب و عروف ما فشار مضاعف وارد کند:

نمک در فرصت کوتاهی پس از مصرف کردن وارد سیستم گردش خون ما می‌شود. همانطور که می‌دانید فعالیت‌های الکتریکی سلول‌ها با تغییر میزان سدیم و پتاسیم انجام می‌شود. بنابراین افزایش سریع میزان سدیم خون بار زیادی بر سلول‌های بدن و سیستم قلب و عروق وارد می‌کند. طبیعی است که هر دستگاهی که بیش از مقدار طبیعی خود فعالیت داشته باشد مستهلک می‌شود و آسیب می‌بیند. سیستم قلب و عروق ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این افزایش ناگهانی سدیم خون آسیب می‌بیند. این آسیب می‌تواند در قالب بیماری‌های قلبی من جمله سکته قلبی ظهور پیدا کند.

 

بیماری‌های مصرف بیش از حد نمک

بیماری قبلی تنها نوع بیماری حاصل از مصرف بیش از اندازه نمک نیست. کارشناسان معتقدند که مصرف بی‌رویه نمک مهمترین عامل میگرن یا سردرد عصبی است. نمک همچنین باعث آب جمع شدگی در بدن، از دست دادن پتاسیم و تورم در پاها می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه و آشنایی با انواع بیماری‌های حاصل از مصرف بیش از حد نمک، می‌توانید مطالب ذیل را مطالعه کنید:

 

توصیه‌ها برای کاهش مصرف نمک

چنانچه شهروندان بخواهند میزان نمک خود را کاهش دهند می بایست از نوشیدن ماء الشعیر، استفاده از منوسدیم گلوتامات، جوش شیرین و پودر پخت‌و پز، از خوردن گوشت‌هایی همچون ژامبون، سوسیس، غذاهای کنسرو شده و یا یخ زده پرهیز کنند.

آشامیدنی‌های رژیمی نیز ممکن است کم کالری باشند اما حاوی نمک هستند.

آنچه در این مطلب بررسی کردیم درباره ارتباط نمک و افزایش بیماری قلبی بود. دلیل توصیه به کاهش مصرف نمک، جلوگیری از افزایش سدیم خون است. امّا باید دقت داشت که به غیر از نمک، مواد غذایی آماده  و رستورانی و یا مواد غذایی فرآوری شده نیز حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند. بنابراین در مصرف این مواد غذایی نیز باید حد اعتدال رعایت شود.