سدیم کلرید ماده ای است در طبیعت، که به آن نمک می گویند. شکل این ماده به صورت بلورهای سفید مربعی شکل و در اندازه های بسیار ریز می‌باشد. از زمان آغاز زندگی انسان بر روی زمین، انسان از نمک به شکل‌ها و کاربردهای مختلفی استفاده کرده است. از استفاده از نمک بعنوان چاشنی غذا، تا استفاده از آن برای جلوگیری از فساد مواد غذایی و یا حتی استفاده در صنایع مختلف.

استفاده از نمک تصفیه شده

استفاده از نمک تصفیه شده

این نمک، نمکی کاملا بهداشتی می باشد که ناخالصی‌های آن را حذف می کنند. در واقع نمک خوراکی باید از نوع یُددار و تصفیه شده باشد. این نمک ها به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌کنند. نگهداری و ذخیره کردن نمک یددار به مدت طولانی مثلا بیش از یکسال موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود.

برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌های رنگی و تیره نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.
نمک تصفیه نشده، به علت داشتن ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری‌های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن در بدن می‌شود.

 

استفاده از نمک ید دار

یکی از مهم ترین فواید استفاده از نمک تصفیه شده ید دار، تأمین میزان ید مورد نیاز بدن است. وظیفه ید حفظ سلامت غده تیروئید است. وظیفه غده تیروئید تنظیم میزان و زمان ترشح هورمونهایی است که برای سلامت، سوخت و ساز بدن و… مفید هستند. غده تیروئید برای تولید این هورمون‌ها نیاز مقداری ید دارد، اگر با کمبود ید مواجه باشید غده تیروئید به میزان کمتری از این هورمون‌ها تولید می‌کند و شما دچار کم‌کاری تیروئید می‌شوید.

ید قادر هست آب را ضد عفونی کند. اگر به هر دلیلی به آب آشامیدنی دسترسی ندارید، با اضافه کردن مقداری کمی ید به آب می‌توانید آب را ضدعفونی کنید. همچنین ید در کاهش سطح کلسترول، تقویت ایمنی بدن، دفع سموم، جلوگیری از ابتلابه گواتر و آپوپتز نیز تاثیر گذار است. بنابراین سعی کنید به میزان مناسب نمک یددار را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. در میزان مصرف نمک دقت کافی داشته باشید چرا که مصرف زیاد نمک عوارض مختلفی را در پی خواهد داشت.

ناخالصی‌های نمک دریا

نمک تصفیه شده و نمک دریا توسط افراد زیادی مقایسه می‌شوند. گاهی مشاهده می کنیم که افراد غیر کارشناس، به مردم، مصرف نمک دریا را توصیه می کنند. به نمک حاصل از تبخیر آب دریا، نمک دریا می گویند. این نمک، تصفیه نمی باشد و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین است که خطر سرطان‌زایی آنها مبرهن است . علاوه بر ناخالصی‌، میزان ید آن کم یا حتی فاقد ید بوده و نیاز روزانه بدن به ید را تامین نمی‌کند.

هرچند نمک دریا حاوی مواد معدنی از جمله فلوئور و پتاسیم است، اما با توجه به اینکه در مصرف مقادیر زیاد آن، این املاح تامین می‌شوند، این ویژگی نمک دریا بسیار کم اهمیت بوده و ارزش کاربردی ندارد. در صورتی که نمک دریا در قالب استاندارد های موجود، مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت بگیرد، میتوانیم آن را جایگزین نمک خوراکی مصرف کنیم.

منبع تی نیوز