به گزارش گروه خواندنی‌های قدس آنلاین، در شمال نیجریه و در ۲۰۰ کیلومتری شهر آقادز (Aqadez)، یک روستای کوچک با حدودا ۵۰ خانواده به نام تگوئدان ‌تسمت (Teguidda-n-Tessoumt) وجود دارد. جمعیت این منطقه در فصل‌های مختلف سال متفاوت است. در نزدیکی این منطقه، شهری قراردارد که دارای صنعتی قدیمی و اندکی غیر معمول برای تولید نمک است: استخراج نمک از خاک رس !

برکه استخراج نمک از خاک رس

صنعت استخراج نمک از خاک رس

جالب این جاست که در روستای تگوئدان تسمت، نمک از آب‌ بدست نمی آید. در واقع اصلا در این صحرا تا هزاران کیلومتر آبی وجود ندارد، اما در اتفاقی جالب نمک این مکان را از خاک رس استخراج می ‌کنند. سراسر این روستا پر از برکه‌ های آب شوری است که منظره‌ ای رنگارنگ و جالب را پدید آورده اند. این منطقه نه در اثر اتفاقی طبیعی، بلکه به دلیل زحمت مردان، زنان و کودکانی به وجود آمده که نمک را به سختی از خاک رس استخراج می‌کنند.

شیوه استخراج نمک از خاک رس

این ناحیه حدودا ۲۰ چشمه دارد که خودش دارای آب‌شور است، ولی استخراج نمک فقط از خاک رس صورت می‌ گیرد. آن بخش از خاک رس که پر از نمک است را از زمین جدا می‌ کنند و سپس درون برکه‌ هایی با قطر ۶ متر می ‌ریزند تا با آب چشمه‌ها ترکیب شود. بعد از آن شخصی با لگد کوب کردن آن، گِلی روان ‌تر از قبل ایجاد می‌ کند. سپس این محلول شور را برای مدتی به حال خود رها می‌کنند تا ته‌ نشین شود.

"لگد

زمانی که این گل ته‌ نشین شد، آب‌ نمک را از برکه بیرون می‌ کشند و به برکه‌ ای کوچک ‌تر انتقال می‌ دهند. این قسمت از فرایند، توسط مردانی که مسئولیت نگه ‌داری از برکه را بر عهده‌ دارند انجام می‌ شود. زنان نیز بلور‌های نمک را از برکه‌ ها جدا کرده، و در نهایت آنها را برای دور بعدی جداسازی، مهیا می‌‌کنند. نمک های استخراجی به شکل بلوک‌‌هایی در می‌‌آیند. سپس آنها را زیر نور آفتاب قرار می‌‌دهند تا خشک شود. این نمک‌ ها یا به صحرانشینان به فروش می رسند و یا در عوض غذا و کالاهایی دیگر با تجار مبادله می ‌شوند.

دلیل رنگی بودن برکه‌های نمک

نمایی که از بالای روستای تگوئدان ‌تسمت از فراز برکه های استخراج نمک گرفته می‌شود بسیار چشم‌نواز است. برکه های کوچک و بزرگ استخراج نمک که هر یک از آنها رنگ خودش را دارد. اما دلیل این تنوع رنگ در آب این برکه ها چیست؟

در کل چندین برکه برای ته‌ نشینی وجود دارد. رنگ ابتدایی خاک رس و میزان شوری محلول داخل برکه‌ها به هر یک از آنها رنگ ‌های متفاوتی بخشیده‌اند. خزه دریایی نیز در بعضی از همین برکه‌ ها رشد می ‌کند و به آب رنگ می ‌دهد. هنگامی که زاویه‌ تابش آفتاب در گستره‌ شهر تغییر می‌‌کند، برکه ‌ها نیز شکل ظاهری خود را عوض می‌ کنند.

"نمای

 

آنچه خواندید از جاذبه‌های گردشگری نمکی بود. اگر به خواندن مقالات دیگر در حیطه گردشگری نمک علاقه‌مند هستید به بخش «گردشگری نمک » مراجعه کنید.