رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد نمک موردنیاز کشور در شهرستان گرمسار تولید می‌شود، از احداث کارخانه نمک یددار در این شهرستان به‌عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی این سازمان خبر داد.

استخراج نمک - سمنان

 

پتانسیل گرمسار در استخراج مواد معدنی

سمنان دارای معادن متعدد گچ، نمک، زئولیت، سلستین، مس، آهن و سایر مواد معدنی است. به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، 40 نوع ماده معدنی از معادن استان سمنان استخراج می‌شود. استخراج مواد معدنی از این معادن سالانه درآمد و ارزآوری خوبی برای کشور دارد. امّا همچنان از 100 درصد پتانسیل گرمسار در استخراج مواد معدنی استفاده نمی‌شود!

رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت استان سمنان با بیان اینکه تا کنون بیش از 30 درصد از مواد معدنی این استان هنوز شناسایی نشده است، بر ضرورت شناسایی و استخراج این مواد معدنی تأکید و تصریح کرد:

رسیدن به این هدف زمینه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در استان سمنان است.

اسودی با اشاره به اینکه استان سمنان در تولید گچ، نمک، زئولیت و سلستین به‌عنوان قطب تولید آن در کشور محسوب می‌شود به ظرفیت تولید آهن و مس در این استان اشاره و تصریح کرد:

سمنان می‌تواند به‌عنوان قطب تولید این دو محصول مهم معدنی نیز شناخته شود.

 

تکمیل طرح‌های صنعتی سمنان و ایجاد توازن در تأمین مواد اولیه

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  سمنان، بهروز اسودی عصر امروز در پنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سالن جلسات غدیر استانداری سمنان اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان دو هدف راهبردی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه تأمین مواد اولیه و نهاده برای تولید محصول از اهداف سازمان صنعت، معدن و تجارت است عنوان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان دو برنامه مهم تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و ایجاد توازن در تأمین مواد اولیه تولید را به‌عنوان اهداف اصلی خود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار داده است.

وی وضعیت بازتوانی واحدهای صنعتی استان سمنان را مطلوب ارزیابی کرد. در ادامه بر ضرورت تغییر کاربری برخی دیگر از واحدهای غیرقابل‌بازیابی این استان تأکید و تصریح کرد:

باید برای این واحدها فکری اساسی اندیشید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به استقبال واحدهای مشکل‌دار تولیدی این استان برای نام‌نویسی در سامانه بهین یاب خاطرنشان کرد:

این تسهیلات سبب رونق 20 درصدی تولید در استان سمنان می‌شود.

 

ضرورت تأسیس کارخانه نمک یددار در گرمسار

علاوه بر مواد معدنی مذکور در بندهای قبلی، استان سمنان هم‌اکنون قطب استخراج نمک در کشور است. به همین دلیل است که سمنان را پایتخت نمک ایران می‌نامند. برای مطالعه بیشتر در مورد ظرفیت استخراج نمک در استان سمنان، می‌توانید مقاله « استان سمنان، پایتخت نمک ایران » را مطالعه بفرمایید.

استخراج و صادرات خام این ماده معدنی عواید و ارز آوری خوبی برای کشور عزیزمان دارد. امّا باید در کنار استخراج مواد خام، زمینه لازم برای فرآوری مواد خام و ایجاد ارزش افزوده در آنها ایجاد گردد. به همین دلیل است که تأسیس کارخانه نمک یددار در گرمسار ضرورت پیدا می‌کند. چنین کارخانه‌هایی اگر در گرمسار تأسیس شوند، فاصله بین مواد خام و کارخانه به حداقل می‌رسد. همچنین هزینه‌های حمل و نقل کاهش می‎یابد و در نتیجه، قیمت نهایی کالا نیز کاهش می‌یابد.