آب و نمک از ضروریات اولیه بدن

آب و نمک از ضروریات اولیه بدن

آب و نمک از ضروریات اولیه بدن محسوب می‌شوند. اما مصرف نمک به تنهایی و در حد زیاد، دارای ضررهای متعددی برای بدن است. آب قسمت اعظم بدن همه موجودات زنده از جمله انسان را تشكیل می دهد. تعادل در میزان آب موجود در بدن نقش اساسی در سلامتی انسان و عملكرد ارگان های مختلف و تك تك سلول های بدن دارد. نمك نیز یكی از مواد بسیار ضروری برای بدن است.در این مقاله از فواید نمک برای سلامتی خواهیم گفت.

بدن انسان بالغ محتوی حدود ۲۵۰ گرم كلرید سدیم یا همان نمك است كه در پلاسمای خون، لنف، بزاق و عرق وجود دارد. نمك همراه با عرق و ادرار از بدن دفع می شود. نقش اصلی نمك در بدن ما نگاه داشتن آب كافی در بدن از طریق تنظیم فشار اسمزی و كمك به انتقال دی اكسید كربن در خون است. برخی از ویژگی‌ها و مزایای  آب و نمک شامل موارد زیر است:

  1. افزایش فشار خون در صورت افت ناگهانی
  2. استفاده از نمک به عنوان یک ماده ضروری برای بدن

آیا آب و نمک از ضروریات اولیه بدن است؟

در طب «آیور ودا» طب سنتی هند نمك محرك عنصر آتش (پیتا) یكی از عناصر چهارگانه وجود محسوب می شود كه موجب احساس انرژی در بدن است. وجود نمك به مقدار كم در غذا موجب بهبود هضم و ترشح آنزیم های هضم كننده شده و تنظیم كننده ای مفید برای دستگاه گوارش است. از محلول آب و نمك در مواقع لازم به عنوان تهوع آور و مسهل نیز استفاده می شود. همچنین هنگام ابتلا به اسهال یا تهوع اغلب میزان نمك موجود در بدن نیز همراه با آب كاهش می یابد. بنابراین  آب و نمک از ضروریات اولیه بدن هستند.

ضررهای کاهش نمک در بدن

تعریق زیاد در هوای گرم نیز می تواند باعث كاهش نمك شود كه گاه به صورت گرفتگی در عضلات و تنگی نفس نمایان می شود. در چنین مواردی تزریق سرم آب و نمك به صورت وریدی یا مصرف خوراكی این محلول می تواند كمبود آب و نمك را جبران كرده و این مشكل را رفع كند. همین روش درمان در مواقع شوك و غش های ناشی از خونریزی نیز به كار می رود. نمك از سالیان پیش نه تنها برای طبخ غذا بلكه برای حفاظت و نگهداری طولانی مدت مواد غذایی نیز استفاده می شود.

از گذشته های بسیار دور انسان ها گوشت و مواد غذایی دیگری را با نمك سود كردن سالم نگاه می داشتند. اما باید توجه داشته باشیم كه اغلب تولید كننده ها برای تهیه فرآوری شده و كنسروها از مقدار نمك ی بسیار بیشتر از میزان نیاز بدن ما استفاده می كنند. آب و نمک از ضروریات اولیه بدن می‌تواند به شمار آید. اما این تنها در صورتی است که به اندازه مصرف شود.

استفاده از آب و نمک به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده

محلول آب و نمك (۱ قاشق چایخوری نمك در یك لیوان آب گرم) محلولی میكروب كش و گندزدا است. از این رو قرقره آب و نمك در ابتدای سرماخوردگی می تواند تاثیر بسزایی در تسریع بهبود فرد داشته باشد. با توجه به آنچه ذكر شد برای داشتن بدنی سالم همواره مقدار زیادی آب بنوشید و مقدار كمی نمك بخورید. ترکیب آب و نمک از ضروریات اولیه بدن است. اما باید نسبت به میزان مصرف نمک دقت شود. گاهی بدون در نظر گرفتن ضررهای این ماده برای بدن، در مصرف آن زیاده‌روی میشود. این امر موجب می‌شود که بیماری های متعددی برای فرد ایجاد شود.در مقاله ” آب و نمک از ضروریات اولیه بدن” به صورت مختصر شرحی از فواید نمک برای بدن ارائه شد.