به گزارش خبرنگار شاخه طوبی، جای جای ایران زمین دارای جذابیت های فراوانی است که بسیاری از آنها به محل زندگی ما بسیار نزدیک اند و ما غافل از آن، عمری سپری کرده و از تماشای آنها بی بهره می مانیم. ما در سفری کوتاه در مسیر آبشارهای نمکی سمنان در جنوب شرق این استان به تماشای دیدنیهای فراوان آن رفتیم که از نگاه علاقمندان گروه، بسیار جذاب و جالب بود. در این سفر نیز با ما همراه باشید تا با هم به تماشای برخی از آنها بنشینیم.

آبشارهای نمکی سمنان

آبشارهای نمکی سمنان

 

سفر به آبشارهای نمکی سمنان

در کیلومتر ٧/٢٧ از سمنان وارد جاده خاکی در سمت راستمان شدیم. این جاده به سمت جنوب شرق است و با عبور از دشت به یک معدن نمک منتهی می گردد. همچنین معدن نمک ملحه در سمت شرق این جاده قرار دارد که مسیر دسترسی آن جاده آسفالت می باشد. یکی از جذابیت های معدن نمک ملحه، دلفین های نمکی است. در کیلومتر ٣/٣٧ از ابتدای جاده خاکی به آبراهه ای زیبا رسیدیم. سطح آن از گل های نمکی شبیه برف تازه باریده، پوشیده بود و آب در میان آن به رنگ سبز دیده می شد.

 

عبور از تپه‌ها و معادن به سمت آبشارهای نمکی سمنان

حالا به معدن نمک رسیدیم و چون بعد از عبور از معدن امکان تردد با خودرو وجود نداشت، همانجا وسایل نقلیه را متوقف کردیم. صبحانه خوردیم و سپس با پای پیاده به دل کویر زدیم. به بالای تپه‌هایی که پیش روی ما قرار داشت رفتیم و از آن بالا منظره زیبای دشت را مشاهده کردیم. به راهمان ادامه دادیم. برای رسیدن به دشتی که در بالای تپه‌ها قرار داشت، باید از دره‌هایی عبور می کردیم که هیچ اثری از گیاه در آنها وجود نداشت. در نزدیکی دشت، تپه‌ سیاه رنگی را دیدیم که توجه ما را جلب کرد.

در مسیری که در حال عبور از آن بودیم، موج‌های ماسه‌ای وجود داشت که بسیار زیبا بودند. اگر تپه‌های ماسه‌ای مرنجاب، مصر، رضا آباد و …  را دیده باشید، خواهید فهمید که این تپه‌ها با آنها قابل مقایسه نیستند. اما در گروه‌مان افرادی بودند که تا به‌حال چنین چیزی ندیده‌ بودند و این منظره برای آنها بسیار جالب بود. جلوتر رفتیم و تصمیم گرفتیم بر روی این موج‌ها به یاد کودکی بنشینیم و…

تپه‌ای که در مقابل ما بود زیبا بود. از این لحاظ که مانند اهرام مصر به شکل پله پله بود و با داشتن لایه‌های صخیم نمک به سمت آسمان امتداد داشت.

 

طرح و نقش‌های کویر

این تپه‌ را رد کردیم و به دشتی رسیدیم که به دلیل داشتن خاک‌هایی که به اصطلاح به آنها پف کرده می‌گویند، راه فتن به شدت سخت بود. در ادامه به یک برجستگی برخورد کردیم که دارای طرح و نقش زیبایی بود. منطقه‌ای که در آن قرار داشتیم زیبایی‌های خاص خود را داشت. مانند یک جاده درحال ساخت بود که در قسمت‌های مختلف آن خاک ریخته بودند. تپه‌هایی که مشاهده می‌کردیم همگی فاصله و ارتفاع یکسانی داشتند. در بین تپه‌ها باریکه‌های رنگی زیبایی هم وجود داشتند.

از این قسمت هم عبور کردیم و به دشتی رسیدیم که زمین‌های آماس کرده داشت. چیزی که آنها را زیبا می‌کرد آبراهه های زیبایی بود که به شکل‌های مختلف بین آنها قرار داشت. از همه زیباتر آبشارهای نمکی بود که بین یکی از آبراهه ها به وجود آمده بود.

در این میان هر یک از اعضای گروه ما هم به دنبال چیز‌های قشنگ و مورد علاقه خود در این منطقه رفته بودند. ارتفاعاتی در پیش روی ما وجود دارد که بعد از دقایقی توقف در اینجا، به آن ارتفعات رفتیم و از آنجا مدتی به تماشای اطراف نشستیم.

 

بازی با رنگ‌ها در کویر نمکی

در  طبیعتی که در حال نظاره کردن آن بودیم، تفاوت رنگ‌ها یک منظره زیبا آفرید. به دور دست‌ها و دشت‌هایی که در قسمت شرق وجود داشت نگاه کردم. زمین‌های آنجا را برای کشاورزی کرت بندی کرده بودند. میزان مسافتی که تا به اینجا آمدیم 5 کلیومتر بود. تصمیم گرفتیم برای برگشتن یک مسیر متفاوت را انتخاب کنیم.

در راه بازگشت بودیم که به دره زیبایی از نمک برخورد کردیم. این دره بر اثر بریده شدن توسط آب در طی سالیان زیاد به وجود آمده بود. بعد از گذر از دره، به سمت خودروها به راه افتادیم.

همینطور که به راه خود ادامه میدادیم، موج‌های ماسه‌ای را که در راه رفت دیدیم را دوباره مشاهده کردیم. در همین حین افراد گروه نظرات خود را در مورد سفر بعدی بیان می‌کردند. کم کم به پایان روز نزدیک می‌شدیم و شاهد غروب خورشید بودیم. حرکت ما در جاده خاکی که در آن قرار داشتیم، سبب ایجاد گردوخاکی در هوا شد که از دور توجه‌ها را جلب می‌کرد. زیباترین رنگ خورشید در زمان غروب نشانه پایان سفر یک روزه ما بود.