اگر بخواهیم کاربرد نمک را مورد بررسی قرار دهیم، باید کاربرد هر یک از انواع کلی نمک را بصورت جداگانه بررسی کنیم: نمک صنعتی و نمک خوراکی. تفاوت این دو نمک در میزان خلوص آنهاست.

کاربرد نمک در یخ زدایی

کاربرد نمک در یخ زدایی

کاربرد نمک صنعتی

از نمک صنعتی در صنایع مختلف مانند تولید خوراک دام و طیور، دباغی، چرم سازی، تصفیه و تولید آب آشامیدنی، تولید نئوپان، بویلر، سختی گیری، احیای رزین، صنایع شیمایی و… استفاده می‌شود. در ذیل به برخی از این صنایع و کاربردهای نمک صنعتی در آنها اشاره می‌کنیم:

1 – نمک جاده

کاربرد نمک در استفاده از آن برای یخ‌زدایی معابر و جاده‌ها در فصول سرد بسیار رایج است و به‌طور طبیعی هرچقدر هوا سردتر بوده و برف و یخبندان بیشتر باشد نیاز به نمک بیشتر برای نمک‌پاشی و از بین بردن یخ جاده‌ها و معابر بیشتر می‌شود. برای یخ زدایی معابر مختلف در فصل سرما از نمک جاده استفاده می‌کنند. افزایش دمای کشور و کاهش بارش‌های برفی در سال‌های اخیر بخشی از مصرف نمک را کاهش داده است.

2 – کاربرد نمک در پتروشیمی

هرچند بخشی از مصارف نمک برای جلوگیری از یخبندان است اما به‌طور کلی بیشترین مصرف نمک در ایران در پتروشیمی ماهشهر و اروند است.

3 – نمک صنعتی برای تولید کلر

میزان تولید و مصرف نمک در کشورهای مختلف رابطه مستقیمی با صنعت کلر آلکالید آن کشور دارد، چرا که یکی از مصارف کلیدی نمک برای تولید کلر است.

4 – نمک در تصفیه آب آشامیدنی

در گذشته برای ضدعفونی كردن آب استخرها و مخازن آب آشامیدنی از گاز كلر، پودر كلر و آب ژاول استفاده می شد كه با خطراتی روبه رو است و همواره احتمال نشت گاز سمی و خفه كننده كلر در این محیط ها وجود دارد. اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی،  گندزدایی آب به روش الكترولیز نمك طعام غشایی انجام می‌شود.

5 – نمک دام و طیور

کاهش مصرف نمک در دام و طیور ممکن است موجب ناباروری یا اسهال شود. بنابراین، پرورش‌دهندگان دام و طیور نمک صنعتی را در قالب نمک دانه درشت، دانه ریز یا سنگ نمک فشرده تهیه و به مصرف می‌رسانند.

6 – نمک بویلر

سختی آب در مصارف صنعتی تأسیسات مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکلات از نمک سختی گیر آب استفاده می‌کنند که به صورت محلول آب نمک 10% مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنچه درباره کاربرد نمک گفتیم فقط بخشی از همه کاربردهای نمک در صنعت است که به عنوان نمونه به آنها اشاره شد. نمک در صنعت کاربردهای بسیار وسیعتری دارد که در سایر مقالات وبلاگ تخصصی نمک به آنها پرداخته ایم.

 

کاربرد نمک خوراکی

درحالی که اغلب افراد از نمک خوارکی بیشتر در غذاها استفاده می‌کنیم اما کاربرد نمک خوراکی موارد زیادی را شامل می‌شود که برخی از آنها را در این بخش توضیح داده‌ایم:

1 – نمک بعنوان چاشنی غذا

نمک از دیرباز به عنوان یک افزودنی برای غذا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. طوری که می‌توان ادعا کرد که اضافه کردن آن در اغلب غذاها ضروری است.

2 – کاربردهای نمک در زندگی روزمره

خانم ها در خانه برای رفع مشکلاتی نظیر بوی پیاز و سیر، از بین بردن بوی کفش، تازه نگه داشتن برش‌های میوه، برق انداختن سینک و ظروف و … از نمک استفاده می‌کنند.

3 – نمک در خدمت بهداشت و درمان

از نمک همچنین برای درمان خانگی جوش‌های صورت، بهبود زخم‌های داخل دهان، درمان گلودرد، رفع شوره سر، شستشوی دندان‌ها و … نیز استفاده می‌شود.