سهم کشورها در صادرات نمک چقدر است؟

سهم کشورها در صادرات نمک چقدر است؟

سهم کشورها در صادرات نمک چقدر است؟ براساس گزارش‌های جهانی، نمک ماده‌ای معدنی با ذخیره نامحدود در جهان است که کاربرد فراوانی در صنایع مختلف ازجمله پتروشیمی دارد. ایران نیز با وجود معادن نمک در مناطق مختلف و دریاچه‌های مختلف ازجمله دریاچه قم و ارومیه ذخایر بسیاری از این ماده معدنی را در اختیار دارد. ما در مقاله بازار آفریقا چشم انتظار نمک ایران به اهمیت صادرات این ماده معدنی پرداخته ایم.

نظر فعالان حوزه صادرات نمک

طبق نظر فعالان این حوزه صنعت نمک ایران در ۱۰سال گذشته مطرح و رشد خوبی در این مدت داشته، اما متاسفانه آنطور که باید در بخش صادرات حضور نداشته است. عدم آمادگی بنادر کشور برای صادرات نمک منجربه از دست رفتن برخی بازارهای صادراتی شد. به‌طوری که امروز هلند حضور پررنگی در بازار نمک امارات دارد. درحالی که ایران می‌تواند با توجه به مسافت کم خود با این کشور حضور بیشتری نسبت به کشورهای دیگر داشته باشد.

یکی دیگر از چالش های صادرات نمک ایران، تامین حجم مورد نیاز از نمک با کیفیت صادراتی است. شما بعنوان خریدار، ممکن است تخصصی در شناخت این محصول نداشته باشید. اینکه نمک، تولید شده در کدام منطقه ایران است؟ آیا واقعا کیفیت نمک صادراتی بر طبق استاندارد است؟ آیا قیمت اعلام شده، با قیمت بازار هدف شما همخوانی دارد؟ و سوال های دیگری که هر کدام خود یک چالش در مسیر صادرات محصولات ایران است.

صادرات نمک صنعتی و خوراکی به عراق

چندی پیش بود که یکی از فعالان بازار نمک در بغداد، قصد تخریب نمک ایران را داشت و مدتی صادرات نمک ایران به عراق تحت تاثیر اخبار منفی که در بازار پیچیده بود، قرار گرفت و حجم صادرات این محصول به عراق کاهش یافت.

اما اکنون به لطف خدا ذهنیت منفی که در خصوص نمک صادراتی ایران در ذهن تاجران نمک عراق شکل گرفته بود، برطرف و مجددا درخواست ها برای صادرات نمک به عراق افزایش یافت.

صادرات نمک شایان به روسیه

روسیه مقصد اکثر محصولات و تولیدات کارخانه های ایران است. بنابراین ما با تولید انواع نمک های صنعتی و خوراکی دانه بندی و سنگ نمک های سفید و رنگی  ایرانی، صادرات این محصول به روسیه را برای تجار و شرکت های بازرگانی که به تجارت با روسیه مشغول هستند نیز تهیه و تامین می کنیم.

چنانچه شما نیز مشتری روس داشته و قصد صادرات نمک از ایران به روسیه را دارید، می توانید به پشتوانه تجربه و تخصص تیم تامین، واحد فروش و دپارتمان صادرات نمک شایان، بدون داشتن هرگونه نگرانی اعم از مسائل مالی، کیفیت نمک خریداری شده، خوش قولی در تحویل بار در مقصد و … خرید خود را از این مجموعه تخصصی انجام دهید. همه مراحل صادرات توسط نمک شایان با دقت و سرعت غیر قابل وصف  انجام می شود.

میزان تولید جهانی نمک چقدر است؟

سازمان زمین‌شناسی امریکا در تازه‌ترین گزارش خود تولید جهانی نمک را در سال ۲۰۱۴م معادل ۲۶۹ میلیون تن اعلام کرد که در این میان چین با تولید ۷۱ میلیون تن عنوان بزرگترین تولیدکننده نمک را در جهان به خود اختصاص داد.
براساس این گزارش، تولید جهانی نمک در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۳م با رشد ۷ میلیون تنی همراه بوده است. از سویی دیگر تولید نمک چین نیز در سال قبل معادل یک میلیون تن افزایش یافت. پس از چین، امریکا با تولید ۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن و هند با تولید ۱۷ میلیون تن رده‌های دوم و سوم بزرگترین تولیدکنندگان نمک جهان را به‌دست آوردند.

کانادا با ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید و آلمان با ۱۲ میلیون تن تولید در رده‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند. استرالیا هم با تولید ۱۱ میلیون تنی رده ششم را به‌دست آورد. از دیگر تولیدکنندگان عمده نمک در جهان در سال قبل می‌توان به برزیل، شیلی، فرانسه، مکزیک، لهستان، اسپانیا، ترکیه، اوکراین و بریتانیا اشاره کرد.

تاثیر صادرات نمک در اقتصاد جهانی

وجود معادن نمک، دریاچه ها و … هر کدام می‌توانند از نظر اقتصادی مفید باشند. سهم کشورها در صادرات نمک با یکدیگر متفاوت است. می‌توان گفت این سهم بیشتر مربوط به کشورهای خشک و کویری است. البته برخی از معادن نمک در کشورهای مختلف با آب و هوای متنوع نیز وجود دارند. تاثیر صادرات نمک در اقتصاد جهانی و اقتصاد خود کشور تا حد زیادی محسوس است. بنابراین نمی‌توان از تاثیرات مثبت آن بر اقتصاد چشم پوشید. سهم کشورهای در حال توسعه از سایر کشورها بیشتر است. اما این موضوع بستگی به میزان استخراج نمک دارند. مثلا در ایران تعداد زیادی از معادن نمک هنوز استخراج نشده اند. در نتیجه میزان سهم هر کشور را در صورت استخراج می‌توان تخمین زد.

صادرات نمک ایران توسط شرکت سپید دُر شایان

دپارتمان صادرات، با همکاری تیم تامین و واحد فروش این مجموعه، بصورت یک تیم تخصصی در این زمینه و با عقد قرارداد با خریداران نمک، تولیدات کارخانه نمک شایان را به صورت تضمینی در اختیار تجار ایرانی و غیر ایرانی و شرکت های صادرکننده قرار می دهد.

این امر باعث شده تا مشتریان ما، بدون درخواست حضور در انبار و مشاهده سورتینگ و بسته بندی صادراتی و همچنین محصول با کیفیت نمک خریداری شده، به مجموعه نمک شایان اعتماد کامل داشته و با خیالی آسوده، ما را امین سرمایه خود بدانند.

در صورتی که خریدار قصد برونسپاری صادرات نمک درخواستی خود را داشته باشد، می تواند در این مورد و در زمان ثبت سفارش خود، واحد فروش را از درخواست خود آگاه نموده و مطلع سازد. در این صورت، علاوه بر تامین و بسته بندی، کلیه فرآیند صادرات از جمله حمل و نقل، تشریفات گمرکی، ترخیص در کشور مقصد و تحویل سفارش به مشتری شما، توسط دپارتمان صادرات نمک شایان انجام خواهد شد.

صادرات نمک را می‌توانیم به عنوان یکی از روش‌های موثر در اقتصاد نام ببریم. اما باید در این حوزه فعالیت های مختلفی صورت بگیرد. بدیهی است که با برنامه ریزی و داشتن یک برنامه طولانی مدت،می‌توان آثار مفید آن را مشاهده کرد. اقتصاد جهانی تحت تاثیر قیمت نمک نیز قرار می‌گیرد. تمامی مواد خوراکی و غیر خوراکی می‌توانند این تاثیر را داشته باشند.

مشاوره خرید نمک صادراتی شایان

برای دریافت مشاوره در زمینه خرید نمک صادراتی، می توانید به صورت مستقیم با مدیریت تیم تامین و فروش نمک شایان تماس بگیرید و در مورد نمک صادراتی، مشاوره دریافت نمایید.