تفاوت نمک دریا و نمک یددار تصفیه شده

تفاوت نمک دریا و نمک یددار تصفیه شده

تفاوت نمک دریا و نمک یددار تصفیه شده را در این مقاله شرح خواهیم داد. نمک دریا معمولا دارای دانه‌های درشت‌تری به دلیل آسیاب نشدن، نسبت به نمک تصفیه شده یددار است. از نظر طعم و مزه نیز این دو با یکدیگر دارای تفاوت هایی هستند. استفاده از نمک تصفیه شده برای استفاده در مواد غذایی بیشتر توصیه می‌شود. بنابراین شاید بتوان گفت که فرق نمک دریا و یددار در موارد زیر است :

  1. تفاوت در اندازه‌ی دانه های نمک
  2. شبیه نبودن طعم و مزه نمک یددار و دریا

اما ممکن است این دو ماده معدنی با یکدیگر تفاوت های دیگری نیز داشته باشند. زیرا اندازه‌ی سدیم و مواد معدنی دیگر در این دو نمک با یکدیگر متفاوت است. از نمک طعام در بسیاری از مواد غذایی استفاده می‌شود. شاید بتوان گفت که تقریبا تمامی مواد غذایی دارای مقداری نمک هستند. حتی در شیر و خامه نیز می‌توان مقداری نمک پیدا کرد! بنابراین این ماده برای بدن ضروری است. اما ممکن است مصرف بیش از حد نمک برای بدن ضرر داشته باشد.

شرح تفاوت نمک دریا و نمک یددار

در این میان بسیاری از تولیدکنندگان نمک‌ های حاوی مواد اضافی مانند نمک ‌های دریایی مدعی هستند که محصولاتشان به علت طبیعی ‌تر بودن و کمتر تصفیه شدن سالم ‌ترند. این نوع نمک ‌ها به خاطر داشتن مجموعه ‌ای از مواد معدنی کمیاب ضروری، مفیدتر هستند. از جمله نقش این نمک ها در سم زدایی از بدن، تقویت گردش خون، تقویت سلامت دستگاه گوارش، وارد کردن آنتی اکسیدان ها به بدن.

تفاوت در میزان ید نمک دریا و یددار

یک تفاوت عمده میان نمک‌ های معمول خوراکی و نمک ‌های دریایی در محتوای ید آن ‌هاست. نمک ‌های معمولی خوراکی اصولا با ید – ماده معدنی که برای کارکرد طبیعی تیروئید لازم است، غنی‌ سازی می ‌شوند، به‌طوری‌که یک‌ چهارم قاشق چای‌ خوری از آن‌ ها حدود 50 درصد نیاز روزانه بزرگسالان به ید یعنی 150 میکروگرم ید را فراهم می‌ کند. اما نمک ‌های خاص مانند نمک‌ های دریایی غنی ‌شده نیستند و بنابراین یدی به بدن نمی‌ رسانند.

آیا تنها منبع دریافت ید نمک است؟

ماهی، فراورده‌ های لبنی، نان و سایر فراورده‌ های غلات و تخم ‌مرغ نیز به بدن ید می‌ رسانند. اما برخی از گروه‌های جمعیتی هستند که به‌خصوص در خطر کمبود دریافت ید هستند. زنان باردار و شیرده نیاز به دریافت میزان بیشتر ید دارند و بنابراین ممکن است دچار کمبود ید شوند. یک گروه دیگر در معرض خطر، افراد مطلقا گیاهخوار هستند که میزان ‌های کمتر ید در مقایسه گیاهخواران نسبی و همه‌ چیزخواران دارند، زیرا بسیاری از غنی ‌ترین منابع ید منشا حیوانی دارند.

متاسفانه راه قابل‌ اعتمادی برای ارزیابی میزان ید در بدن فرد وجد ندارد، بنابراین اگر در این‌ باره نگران هستید با یک پزشک مطلع یا یک کارشناس تغذیه با صلاحیت مشورت کنید تا معلوم شود آیا مصرف مکمل ید برای شما مفید است یا نه. برای افرادی که دریافت ید آنان از رژیم غذایی کم است، استفاده از نمک غنی ‌شده با ید، به ‌جای سایر انواع نمک، در پخت ‌و پز ایده خوبی است، اما نباید به این دلیل در مصرف نمک افراط کنید.